tisdag 8 juni 2010

NU kan sommarlovet börja!

Senior traskade glatt iväg till skolan i morse. Han såg fram emot att få sitt betyg och se avslutningsshowen. Det tog bara en liten stund så ringde han och var helt förstörd. Han hade fått IG i matte, hans favoritämne... vi förstod ingenting!

Jag skickade omedelbart ett mail till berörda lärare samt rektor för att få en förklaring. Någon timme senare ringer telefonen och hans mattelärare förklarar att Senior klarat minst G på alla moment och tom VG på vissa, men att han missat ETT av kriterierna för G. Senior har haft 100% närvaro, han har haft G eller VG på alla prov inklusive nationella. Men tydligen fanns inte detta moment med på de nationella provet. Frågan är då hur det kan räknas som betygskriterie?

Läraren menade att han hade kunnat vara "snäll" och ändå satt ett G, men han ville få eleverna att lära sej att ta ansvar och själva se när och vad som behövs jobbas mer på. Då fick jag frispel! Jag frågade om han vet att Senior har ADHD och att detta med eget ansvar och är något han behöver hjälp med. Jodå, man kände nog till det men tyckte att han är så duktig i övrigt... svammel svammel... hur som helst så fick han veta en hel del om vad jag tyckte om lärare som han och till slut så bestämdes det att Senior skulle komma tillbaka till skolan 14.30.

Jag gick med honom dit, han fick rita ett kordinatsystem och svara på några frågor. 3 minuter senare hade han sitt G. Då först fattade jag att detta dessutom är hans slutbetyg och extra viktigt. Här har vi en elev som faktiskt tycker om matte och förväntade sej minst ett G, kanske kanske kanske ett VG. Ist fick han en käftsmäll som hette duga. Nu fick han faktiskt en ursäkt från sin lärare, men ändå... tråkig start på sommarlovet.

Nu har Senior ändå tur. Han har människor runt sej som älskar honom och för hans kamp när han själv inte klarar det. Men det var en dag i mitt liv som bestod av ångest och tjafsande för att han skulle få rätt. Jag är så trött på att bråka för sånt man har rätt till... Visst, Senior har tur - men alla andra ungdomar som inte har någon som kämpar för dem då? Hur går det för dem?

.

1 kommentar:

  1. Heja TigerMamma! Heja Senior!

    Synd bara att det ska behövas...

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: