måndag 11 januari 2010

Moppe-kortet blir en klassfråga?

Har ringt runt och kollat upp en del kring moppekortet, nu när Junior fyller 15 om ett par veckor. Reglerna ändrades första oktober och en del är riktigt bra, annat kunde man nog inte krånglat till mer...

De nya reglerna säger att man måste ha lärarledd undervisning i trafik. Mao eleven kör moppe och har en lärare på MC bakom sej. Man ska ha 12 timmar innan uppkörning. Jättebra! Tyvärr innebär ju detta att kortet blir en hel del dyrare. När Senior tog sitt moppekort i slutet av september kostade det 1850 kr. Nu kostar det 6500!!!

Det som krånglar till allt är att körskolorna måste söka ett särskilt tillstånd för att få undervisa moppe-eleverna. Det räcker alltså inte att de redan har tillstånd både för att lära ut MC och bil. Detta tillstånd verkar de flesta ha missat att ansöka om och i nuläget är det bara EN enda i söderort som har fått det - därav priset antar jag...?

Detta innebär att man inte heller kan fixa kortet på vintern. Förr kunde man läsa teroin, skriva provet och sen köra upp inomhus och ha kortet klart när snön försvann. Nu ska man ju ut i trafiken och öva och då måste det vara barmark och dessutom helt torrt. Så Junior kommer få vänta med sitt moppekort till mars/april och då är ju frågan om han inte lika gärna ska vänta till året efter och ta kort för lätt MC istället? Det kostar ca 10 000 och han får moppekortet "på köpet".

Min undran blir då: Hur många ungdomar kommer ha råd att fixa moppekortet? jag menar... 1850 kanske man kunde fixa, men 6500! Det är en ganska stor skillnad. Vilka kommer ha råd att skaffa moppekort? Visst är det bra att kraven blir högre på mopedisterna, men vad händer med dem som inte har råd? Kommer det att busköras mer? Eller blir det faktiskt färre trafikolyckor med moppar inblandade? Vad tror ni?

Jag är väldigt glad att Senior fixade sitt innan de nya reglerna. Han har verkligen haft nytta av att kunna ta sej själv mellan olika ställen och det har stärkt hans självförtroende massor! Nu när han ska börja övningsköra har han ju dessutom en viss trafikvana. Så moppekortet är faktiskt en viktig del i ungdomarnas utveckling och ett steg in i vuxenvärlden. Hur många kommer stå utanför nu?

.

3 kommentarer:

  1. Ja det kommer verkligen bli en klassfråga, precis som körkortet för bil redan är. Och jag tror nog att det kommer bli mycket mer buskörning och mopedkörning utan kort nu igen. Det känns som att det sjönk lite då när mopedkortet infördes för några år sedan, men ska det bli/vara så dyrt, ja då blir det buskörning igen, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Det är bara att hålla med ovanstående skrivare. Ser man hur det brukar se ut vid gymnasiet som jag bor granne med här på Lidingö så är det moppar överallt när det är barmark o det är inga dåliga grejer heller. Problemet är dock att de inte verkar ha nån som helst trafikvett.... fyrvägskorsningen här är rena livsfaran o jag förundras över att det inte smäller oftare. Moppar har man o har antagligen föräldrar som har råd att betala kortet MEN frågan är hur många som eg bryr sig???? Dessvärre verkar inte eller polisen bry sig, skulle önska att de lite oftare var i närheten av skolan o gjorde kontroller, det skulle förhoppningsvis mildra buskörandet lite...........

    SvaraRadera
  3. Själv är jag tacksam över att alla familjens ungdomar har valt att hoppa över moppedelen, tid med barmark går det lika bra med cykel. Trafiken hinner de ut och riskera livet i ändå. Dock tycker jag det är bra med lite mer lärande innan de som önskar moppe ger sig ut i trafiken, synd bara att det skall bli en sådan fördyring. Joh

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: