måndag 12 februari 2018

Matsedel v 7

Nu väntar en betydligt lugnare period för mej, då jag kan koncentrera mej på mej själv lite mer. Ju närmare våren vi kommer desto lättare blir det för mej att vara lite mer hälsosam. Enligt meteorologerna så får vi vår 16 mars i Stockholm, det är ju bara en månad dit!

För mej handlar allt om nån slags helhet. För att må bra så behöver jag ha en hälsosam vikt och för att nå dit behöver jag ha det hyfsat lugnt i mitt liv. En förutsättning för detta är att mailkorgen är tom, att jag ser botten i tvättkorgen, att hemmet är hyfsat städat och jag är ikapp med det mesta. Åsså får gärna solen skina också - DÅ mår jag som bäst!

Hur ofta har jag det så då? Inte särskilt ofta tyvärr, men det blir oftare och oftare. Jag försöker nämligen prioritera att ha det så. Å när jag väl lyckas går träningen perfekt, promenaderna blir långa och raska, maten sköts och vågen pekar neråt. Å då mår jag förstås ännu bättre. Semestern är perfekt att satsa på sej själv tycker jag och tack och lov så håller Martin med. Så när vi är lediga, kortare eller längre tid - då är det kroppen och hälsan vi sätter först. I sommar hoppas vi ha ett par veckor på Öland igen, där mår vi riktigt bra!

Här är veckans matsedel:

Måndag: Shakshuka 2 SP Flex
Tisdag: Tonfiskgratäng 9 SP Flex
Onsdag: Pasta med kyckling & spenatsås 2 SP Flex plus pasta
Torsdag: Pasta med lövbiff & rostade grönsaker 3 SP Flex plus pasta
Fredag: Krämig tacogratäng fr 11 SP Flex
Lördag: Fläskfile i ugn med champinjoner 4 SP Flex plus potatismos
Söndag: Krämig kycklinggryta 3 SP Flex plus pasta

AllaHjärtansbonus: Persika under marängtäcke fr 3 SP Flex

HÄR finns förslag på trerätters till tex Alla hjärtans dag eller något festligare tillfälle. Alla rätter är med recept och uträknade SP för den som behöver det.

Allt utom måndagens shakshuka passar i matlådan, så passa på och fyll frysen  :-)

Ha en fin vecka - snart är det vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: