torsdag 4 januari 2018

På resa som Viktväktare



Många tror att det är helt omöjligt att ”sköta” sej när man har semester eller åker på resa. De flesta avbryter sitt Viktväkteri och tappar bort sej totalt. Man tänker att man bara ska göra ett litet uppehåll och sen köra igång igen när man kommer hem. Men så blir det inte alltid... Jag tänker lite annorlunda.

När jag skrev in mej på Vitväktarna i aug 2000 hade jag aldrig ens försökt att gå ner i vikt innan. Jag gick in i Viktväkteriet med hull och hår, följde allt till punkt och pricka och blev nästan som frälst eftersom jag mådde så himla bra. När första utlandsresan närmade sej i oktober samma år vågade jag inte annat än följa programmet även i Tunisien dit vi skulle någon vecka. Jag vägde exakt detsamma när jag åkte som när jag kom hem, helt ok.

Efter detta har det såklart följt några resor, jag har handskats med dem på olika sätt. De första tre åren vågade jag inte annat än att följa programmet, sedan dess har jag blivit lite mer avslappnad i mitt förhållningssätt kan man nog säga. Jag har insett att man både kan njuta, vara Viktväktare och må bra även på semestern. Man behöver inte vara nitisk, men man behöver inte släppa taget helt heller. Blir det ett plus så blir det, det tar man bort ganska snabbt igen.

Fram tills för något år sedan vågade jag inte bo på hotell med all-inklusive. Jag var helt säker på att jag inte skulle klara av att det bjöds på tex glass hela dagarna eller att det fanns något att äta precis hela tiden. Jag trodde att jag skulle ta alldeles för stora portioner och dricka litervis med läsk. Efter 15 år som Viktväktare, typ 12 av dem som Guldmedlem chansade vi. Förra året bokade vi vår första all-inklusive i Egypten, å det gick hur bra som helst! Det var ju inte ens svårt!!!

Även här på Kap Verde har vi all-inklusive och precis som sist njuter vi av semester och mat, det sistnämnda i lagom mängder. Ja, det är en himla massa maträtter. Ja, det är en himla massa efterrätter. Ja, det är gratis glass, pommes, hamburgare och gud vet vad - hela dagarna vid poolen. MEN här finns också dignande, härliga salladsbord, solmogna och otroligt goda frukter och en massa annat. Vår strategi är att först ta från salladsbordet. Sedan går vi runt bland varmrätterna för att se vad som finns och väljer att äta EN rätt. Vi dricker vatten till maten och när det är dags för efterrätt kollar vi även där vad som finns och väljer EN liten bit om det faktiskt inte räcker med frukten. Vi går ifrån matbordet nöjda men inte proppmätta. 

Detta förhållningssätt låter kanske tråkigt, men det funkar för oss. Varje dag tar vi en eller två långa promenader och får på så sätt se stället vi är på lite mer ingående. Efter några dagar brukar lokalbefolkningen känna igen oss och hälsar glatt. 

Genom att göra medvetna val, eller kloka om man så vill, brukar vi komma hem några hekto lättare än när vi åkte. Vi tycker inte att vi offrar något eller har en tråkigare semester för att vi inte kopplar bort Viktväkteriet helt. Tvärtom faktiskt. Vi utnyttjar vår ledighet till att må lite bättre och komma i lite bättre form. Så var det verkligen den här gången. Jag var i superdåligt skick, sönderstressad, hade värk och mådde ganska dåligt. Men med bra mat, sol på näsan, vila och promenader börjar jag må ganska bra igen. Jag räknar med att må mycket bättre när jag kommer hem och vara lite lättare än när jag åkte. 

Jag tänker inte vikt på semestern, men jag tänker hälsa! Å tänker man hälsa så blir det automatiskt bra mat, lite eller ingen alkohol, vila och promenader. Ganska enkelt egentligen… För oss funkar det! Det ska bli spännande att se vad vågen säger när vi kommer hem. Om hälsotänket funkade även den här gången.

1 kommentar:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: