lördag 2 december 2017

Godaste julbordet jag ätit!

Förra lördagen åkte vi direkt till Grand Hotel när vi klivit av Birka Cruises. Fyllda med julkänsla skulle vi få se premiären av Niklas Strömstedts julshow på Grand Hotel. Självklart testade vi julbordet också!

Jag vågar nog påstå att Martin och jag numera är något av julbordsproffs. Det tycker jag nog att man kan säga när man förra året åt sej igenom ett tiotal julbord och ungefär lika många i år. Många frågar om vi inte är trötta på julmat när julafton väl kommer, men det är vi faktiskt inte. Vårt eget julbord är rätt litet, så det är bara trevligt att få testa lite annat.

Grand Hotels julbord är enormt! Vinterträdgården är vacker även opyntad, men i julklädsel blir det ännu finare och otroligt mysigt. Maten är vackert upplagd och julpyntet trängs även på julbuffén. Bara det visuella intrycket är alltså till belåtenhet. Sen smakar man och hamnar i någon slags julbordshimmel. Allt är sååå gott! När jag kom till den varmrökta laxen hade jag kunnat stanna, det var nog det godaste jag någonsin ätit i hela mitt liv! Den bara smälte i munnen, så gott!

Det vi brukar kolla extra på är förstås julskinkan, jansson, köttbullar och traditionella grejer som tex lutfisk. Allt fanns här och var av bästa kvalitet. Det fanns tom grisfötter! Det enda negativa vi har att säga om det dignande julbordet är att kaffe/te på maten borde vara gratis. Det kostar ändå rätt mycket att äta på Grand, då borde man kunna bjuda på kaffe till efterrätterna.

Som extra efterrätt får man alltså Niklas Strömstedt och det är ju en efterrätt som heter duga! En av mina favoritalbum är OM som kom 1990, så han har funnit med i mitt liv ett tag. Jag såg verkligen fram emot att både se och höra showen.

Scenen var julpyntad och musikerna uppklädda till tänderna. Som det ska vara på en julshow. Så mycket julmusik var det kanske inte, men med stämningen och hans mellansnack blev det ändå en helhet som blev "julig" och när "Tänd ett Ljus" spelades upp var hela kalaset komplett! Jag hade fått höra alla mina favoriter, ätit god mat och var mer än nöjd.

Ska man bara äta ett enda julbord i år så är mitt tips att man kollar in Grand Hotel, med eller utan show - men showen är förstås grädden på moset. Jag hoppas få komma tillbaka även nästa år och se om laxen är lika god då och kolla in årets julshow. Så mysigt! Och gott  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: