torsdag 14 december 2017

Finns det fler som är jag?

Man brukar säga att det inte finns något som heter Viktväktarmat, utan att det är helt vanlig mat som bara anpassats lite för att passa oss Viktväktare. Man kanske har bytt ut grädden mot magrare alternativ eller minskat på fettet osv. Många tror att maten vi Viktväktare äter är äcklig, det är också helt fel... men måste allt alltid vara så himla gott?

Jag är tydligen en av få som äter för att få i mej näring och överleva, inte för att det nödvändigtvis alltid är så gott. Jag ser till min hälsa och försöker ha en blandad och varierad kost som tillför min kropp en massa bra näring och energi, det är det viktiga - inte smaken. Skulle jag bara äta för att det är gott så skulle jag leva på semlor, taco och sushi. Och smågodis förstås!

Istället äter jag bönor, knäckebröd, ris och lite annat som inte är några kulinariska läckerheter i mina ögon, men som jag äter ändå. Samma sak säger folk om att träna, att man måste hitta "sin grej". Jag ser både detta med mat och träning lite som att gå till jobbet, det är inte kul varje dag - men man gör det ändå. Jag äter mina bönor fast det inte är supergott, för att det är bra för mej. Jag tränar min cirkelträning tre gånger i veckan och tar mina promenader trots att det inte är superroligt, utan för att det är bra för min kropp.

Jag hävdar bestämt att allt inte måste vara vare sej gott eller kul - man kan fixa det ändå! Även om det är roligare att äta gott och ha kul jämt... förstås! Men sedan när blev livet roligt till 100%? Mitt är det 80% och det tycker jag är skitbra!

Christos som van Biggest Loser för ett par år sedan gick knappast ner 75 kilo bara genom att äta goda saker och ha roligt. Han åt efter ett strikt kostschema och tränade hårt. Han myntade ett motto som jag sedan fick av honom och som jag gärna för vidare: Fucking Gör Det Bara! Under alla våra träningsbilder på instagram ser ni #fuckinggördetbara som en liten uppmaning att inte tänka så mycket utan bara göra det. Vi har dessutom hållit vår nya vikt mycket genom det tänket.

Jag blir lite fascinerad av tanken på att all mat alltid ska vara kalasgod. Är det bara jag som kan koka makaroner och korv för att det är enkelt och går snabbt? Jag menar förstås inte att man ska äta äcklig mat, men måste allt vara supergott? Kan det inte bara vara... mat...? Äter alla sin favoritmat till middag? Jag fattar inte... Är det bara jag som äter för att man måste? Eller finns det fler som är som jag?

3 kommentarer:

  1. Klart att du inte är ensam att äta korv och makaroner �� Lyxen vore att "få" äta sin favorit mat var dag. Jobbar 40-50 tim/ v, handla, tvätta, städa, köra barn hit å dit o få in egna träningspass - hittar riktigt inte motivation eller tid till favoritmaten för hos oss tar den ofta mer tid.. Nä här mat är näringsintag under jobbvecka o lägga tid på favoritmat blir på helger o kanske kanske blir det en lunchlåda eller 2 över ��

    SvaraRadera
  2. Mat är i första hand bränsle för mig. Framför allt för att orka träna vilket jag faktiskt tycker är VÄLDIGT roligt! Sen äter jag inget jag gillar bara för att det är nyttigt - det finns mycket nyttigt som faktiskt är gott!

    SvaraRadera
  3. Här har du en till. Jag äter inte superläcker favoritmat varje dag.
    Igår blev jag SÅ sugen på fiskbullar, haha, och naturligtvis, jag följde min magkänsla.
    Jag äter varierat och för att min kropp tycker om och att det är nyttigt. Jag tror inte man mår bra av att äta festmat varje dag, vad ska man då välja till festen??
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: