torsdag 17 augusti 2017

Vilket läckert ställe vi hamnat på!

Som ni kanske kommer ihåg så har jag berättat att det var dax för en tripp till Helsingfors. Vi trodde att det var för att fira Silja 60 år och Finlands 100 år, riktigt så blev det kanske inte riktigt... men lite  :-)

Igår var vi sju personer som klev på Silja Symphony i Värtahamnen, vi hade ingen aning om vilka de andra var. Vi installerade oss i våra hytter och träffades sedan allihop i Vinbaren. Ett ganska spretigt gäng, olika åldrar, personligheter och yrken - men ett kul gäng! Några av oss var med för att ta bilder och skriva, andra för att kolla in Helsingfors som turistmål.

Meningen var att vi skulle få sällskap av en representant från Silja, men denne fick förhinder så vi fick roa oss bäst vi kunde på egen hand och det lyckades vi ganska bra med. Vi åt en helt otroligt god middag med mozarella och kallskuret till förrätt, oxfilé till varmrätt och en semifredo till dessert. Tur att jag tränade på morgonen... det var så gott och jag var proppmätt efter maten. Middagen tog ganska lång tid, så efter gick vi bara snabbt igenom taxfreee och satte oss en kort stund i baren innan vi gick och la oss. Vi hade en lång dag framför oss.

I morse vaknade vi när vi gled igenom finska skärgården och åt frukost medan vi närmade oss Helsingfors. En bil väntade på oss och körde oss till Hanaholmen. Vilket fantastiskt ställe!!! En liten oas, ute på en holme bara några minuter från Helsingfors City. Så otroligt fint! Molnen trängdes på himlen, men det var utlovat sol... som jag väntade! Jag försökte ta lite bilder, men de tråkiga molnen gjorde att bilderna inte alls visade hur vackert allt var. Så jag väntade och väntade... och sen kom solen!!! Men de tog sin tid...

Vi blev välkomnades av Hotelldirektör Kai och hans personal, han var sedan med oss hela dagen. Vi fick en rundvisning av hotellet, både ute och inne, fick se sviter, konferenslokaler, all konst på området och allt annat som finns att se här och sedan serverades vi en fantastiskt lunch bestående av kantarellsoppa till förrätt, nyfångad gös till varmrätt och rabarberkaka till efterrätt. Allt galet gott och jag insåg att jag nog måste träna på lördag...

Sen fick vi våra rum och kunde installera oss i lugn och ro, till och med ta en tupplur! Klockan 15 återsamlades vi för att åka ribbåt! Det har jag aldrig gjort förut... de båtar jag vanligtvis åker är lite större... Vi fick flytjackor som jag drunknade i och som stod emot vind väldigt bra. Sen drog vi! Vi togs på en nästan 2 timmar lång tur i Helsingfors Skärgård som är fantastisk! Å nu kom alltså solen! Havet glittrade, vi blev visade allt som man ska se, åkte i både hög och låg fart och njöt av solen och den fantastiska tillvaron.

När vi kom tillbaka till hotellet stod det uppdukat räkmackor och smoothies och vi satt en stund och pratade innan de andra gick för att bada bastu och bada medan vi tog en fotopromenad genom omgivningarna. Nu när solen sken var allt så otroligt vackert, så vi satte oss lite här och där och bara njöt av utsikten. Att vara nära havet och få njuta av vågornas ljud är något jag alltid längtar efter, så jag passade på att spela in lite med mobilen  :-)

Nu ska vi bara byta om och sen väntar middag. Jag har för mej att Kai sa att vi skulle få en femrätters avsmaknings meny och det låter väldigt spännande. Det är svårt att få bra bilder på mat, men jag ska verkligen göra ett försök. Ha koll på instagram om ni är nyfikna @marlenerinda

Imorrn flyger vi hem runt lunch, så jag ska försöka sammanfatta allt när vi kommer hem på kvällen. OM jag orkar och hinner. Ni måste åka hit! Det är ju inte ens långt bort!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: