tisdag 27 juni 2017

Hjälp! Jag är väderapp-beroende!

Hur ofta kollar du någon av alla väderappar? Jag antar att de flesta av oss kollar in någon väderapp någon gång i veckan och kanske tom varje dag nu på sommaren. Men vad sägs om flera appar och flera gånger om dagen? Är det fler än jag som är så? Men i mitt fall finns det faktiskt en anledning...

Vi målar hus! Då är väder en ganska viktig detalj kan man väl säga. Å just nu är vädret ganska knepigt när man står mitt i en målning. När målartjejerna var här i maj var vädret så fint så fint... och vi kunde ju måla halva huset i kristihimmelhelgen - sen kom regnet och ännu mer regn... å så fort vi haft tid att måla så har det regnat!

Nu tänkte vi att midsommarhelgen skulle gå till målning så att resten av huset kunde fixas klart. Jo tjena! Tvättning och första strykningen av en vägg gick hyfsat, sen började eländet. Vi målade väggen en andra gång och sen öppnade sej himlen och regnet öste ner. Vattenbaserad färg - vattenfärg alltså! Jag skickade Mayday till målaren på messenger och frågade om färgen skulle trilla av, men hon lugnade mej och sa att det "nog" skulle sitta kvar. Allt torkade upp och färgen satt tack och lov kvar, vi målade lite till och helt plötsligt öppnade sej himlen igen. Å så höll det på, tills vi gav upp. Jag hade haft stenkoll på tre olika väderappar säkert hundra gånger under dagen som visat att det inte skulle bli något regn!!!

Så här står vi med ett hus som verkar vara omöjligt att måla klart. Så fort jag ens tänkt tanken eller bara tittat på burken med målarfärg så har molnen tornat upp sej. När solen sken som bäst igår gick jag ut med hunden och direkt kom stora svarta moln och strax började det både blixtra och dundra och sen kom ösregnet igen. Hunden och jag sprang hem. När det blev för sent för att ta fram allt arbetsmaterial sken solen vackert förstås.

Jag har självklart stenkoll på apparna och nu är det utlovat sol och inte en gnutta regn de närmaste två  dagarna, sen ska det regna fyra hela dygn igen. Så idag är det jag som målar tills jag är klar! Även om det så ska innebära att jag får jobba till imorrn i ett svep, för nu ska huset bli klart! Torktider ignoreras just nu helt och hållet. Snacket om "det finns inget dåligt väder... " funkar inte riktigt i min värld just nu. Det finns visst dåligt väder, särskilt när man målar hus! Å jag bryr mej inte om grundvattennivåerna heller för ögonblicket... jag vill bara ha uppehåll tillräckligt länge för att måla klart! Helst tre fina dagar när Martin även är ledig, men så lär det inte bli...

Så ja, jag är ganska väderapp-beroende och kommer nog vara det tills huset är klart. Sen behöver jag eventuellt lite avgiftning innan jag kan återgå till att bara kolla varje morgon eller så... kanske två gånger om dagen under sommaren, man vill ju ha gärna ha koll på läget och kunna planera för solstolen  :-)

 Kollar ni vädret varje dag eller kanske flera gången om dagen? Vilken app använder ni? Brukar den stämma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: