söndag 12 februari 2017

Godaste ingefärsdrickan!

Jag har gått och dragits med ett diffust halsont och nästäppa och tänkte att nu jäklar ska jag testa den där ingefärsdrycken som alla pratar om. Recepten är hur många som helst, så vi har provat oss fram lite och kommit fram till följande recept som vi gillar. Den smakar mycket av citron (som jag gillar) och sen kommer ingefäran (som jag inte gillar lika mycket) som sopar rent efter citronen.

Till en liter behövs:
200 gr färsk ingefära
4 stora citroner
50 gr flytande honung
6-7- dl kallt vatten

Skala och riv ingefäran. Pressa ut saften ur citronerna. Häll över vatten och honung och blanda väl. Låt stå och dra i minst en timme. Sila sedan alltsammans, pressa ur så mycket vätska som möjligt och häll upp på flaska.

10 Sp för hela satsen.

Nu står en flaska i kylen och jag tänkte ta en liten hutt varje dag. Den är så god att jag gärna skulle dricka den hela tiden, men vet inte riktigt hur kroppen skulle reagera då... nån som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: