söndag 11 december 2016

Julskinka på annorlunda sätt...

Vi försöker att äta mer och mer vegetariskt här hemma. Både för hälsans och miljöns skull, men även för att det är himla gott och känns fräscht! Alla tycker inte om vår förändring, men det struntar vi i. Hur kan man ens tycka illa om någon annans sätt att äta när man inte själv drabbas av det... jag fattar inte.

Vi äter kött, fågel och fisk, men vi äter även mycket vegetariskt. På vissa håll kallar man det Stockholms vegetarian, på andra håll kallas det Flexitarian. Jag kallar det medvetet ätande. Det anmärkningsvärda i detta är när jag lägger upp bilder på tex Facebook. Är det en kötträtt blir det bara tummar upp och kommentarer som "mums". När jag lägger upp en minst lika vacker rätt men med vegetariskt innehåll får jag kommenterar som "vik hädan" "vart är världen på väg" osv. Varför? Jag tycker mej ha ganska intelligenta vänner, men när det kommer till vegetariskt så börjar jag faktiskt undra...

Förra helgen testade vi Quorn julspecial. En slags julskinka på quorn, vegetarisk alltså! Martin griljerade den precis som man gör med vanlig julskinka och vi var väldigt nyfikna på resultatet. Det var heeelt ok! Konsistensen var lite som falukorv och smaken var det inget fel på alls. Tvärtom! Som vegetariskt alternativ på julbordet passar den perfekt!

Vi har gjort ganska många vegetariska rätter under hösten och jag kommer att göra ett helt inlägg med mina favoriter under nästa vecka. Vill ni ha lite nya idéer är ni välkomna att kika in på Du i Fokus där det finns massor med vegetariska rätter att välja på. Testa gärna Oumph Bourguignon som vi fått mycket beröm för.

Hur är det för er? Äter ni vegetariskt? Får ni några reaktioner av er omgivning om ni lägger ut en bild eller pratar om vegetarisk mat? Jag förstår inte varför folk är så skeptiska!

1 kommentar:

  1. Jag har en hel del motvilja mot imiterat kött (qorn mm) för jag undrar vad för konstgjorda ämnen, E-nummer och tillsatser de använt i produkten. Men jag äter mindre kött nu än förr.
    biggan

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: