onsdag 21 december 2016

Årets sista resa

2016 har bjudit på många roliga resor, i helgen gjorde vi årets sista. Vi tog en tur med Viking Lines Gabriella för att kolla in båten sedan den helrenoverades. Oj, så fin hon blivit!

Både Martin och jag var ganska trötta, så vi hade redan innan bestämt att vi inte skulle gå av i Helsingfors, utan bara ta det lugnt på båten och utforska den. Med detta i planeringen klev vi på i fredagseftermiddag och började med en drink i nya Living Room medan vi lämnade hamnen i Stockholm. Living Room är precis som det låter ett slags vardagsrum, eller kanske mer en salong. Här har man en egen bartender som blandar ihop det man vill dricka i en väldigt avslappnad miljö.

Vi tog en runda på båten innan det var dax att sätta tänderna i julbordet. Från att ha varit murrigt mörkröd med mörkbruna träpaneler, är båten nu ljus med vitkalkade träpaneler - jättefräscht! Nu känns det som en "piggare" miljö att tillbringa 40 timmar i. Här finns 8 nya restauranger och barer, så man måste åka många gånger för att hinna testa dem alla. Vi hann med fyra...

Först åt vi alltså årets sista julbord i bufférestaurangen på däck 8. Gott som vanligt! Jag åt iofs mest räkor och godis, räkorna var toppenfina och godisbordet jättestort. Där fanns lakrits, så jag var nöjd! Sen gick vi ner i hytten och stannade där. Vi trivs med att vara i hytten, det är därför den är extra viktig för oss. Det ska vara fönster och lite större utrymme, som ett hotellrum ungefär. Eftersom vi redan innan bestämt oss för att inte gå av i Helsingfors, utan tillbringa dagen på båten, var detta extra viktigt den här gången.

Lördagen började med sk lyxfrukost, vi tackade dock nej till champagne. Bubbel kl 9 på morgonen är inte riktigt vad jag längtar efter, men ger förmodligen lite coolare bilder... Vi åt länge, allt var väldigt gott. Särskilt äggröran, som nog är den godaste jag ätit någon gång! Men nu är tanken att jag ska köra upp på banan igen med vikten, så jag åt mest frukt och sånt jag brukar äta hemma. Eftersom det finns så mycket att välja på, är det inte särskilt svårt att göra bra val.

Efter frukosten tog vi en runda i taxfreee innan vi gick tillbaka till hytten. Martin sov bort större delen av dagen medan jag läste och skrev. Det var så otroligt skönt att bara vara och låta tiden gå. Vi åt en sen lunch i caféet som låg granne med hytten och sedan hade jag en bokad tid i SPA. Jag skulle få en återfuktande behandling och det var 50 minuter med total njutning! Så skönt! Det gick åt massor med produkter, jag var torr som fnöske i ansiktet. Lina som gav mej behandlingen noppade även mina ögonbryn och gav mej lite massage. Jag var som en ny människa när jag gled ner i jacuzzin brevid Martin efteråt.

Efter ett klädbyte var det dax att sätta sej vid bordet i Bistroteket. Vi beställde in en skaldjurstallrik som inte bara var god utan även vacker att titta på. Där var ostron, hummer, räkor och en massa annat gott. Skaldjuren var otroligt fräscha och goda och vi satt länge och åt. Skaldjur är verkligen såååå gott! Vilken tur att det är nyttigt också! Efteråt tog jag en enda kula vaniljglass med chokladsås för att uppväga det salta i middagen. Vi var väldigt nöjda efter middagen och avslutade kvällen med en drink i nattklubben.

Efter en avkopplande och mycket skön dag gick vi tillbaka till hytten och somnade ovaggade för att vakna upp i Stockholms Skärgård. Soluppgången var magisk! Medan vi åt frukost sken en orangeröd sol in genom fönstret. Solen följde oss sedan hela vägen på vår promenad mellan Vikingterminalen och Slussen. Det blev många fotostopp på vägen  :-)

Så nu är alltså årets sista kryssning över. Vi försökte räkna fram hur många vi gjort och kom fram till 5-6 stycken plus bröllopsresan som ju också var en kryssning om än storleken större. Vi gillar båtar och vatten, det är något särskilt med att guppa runt mellan länder och faktiskt inte kunna göra något annat än bara koppla av. Men nu dröjer det nog ett tag till nästa gång, kanske till våren?

Gillar du kryssningar? När åker du på kryssning nästa gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: