torsdag 24 november 2016

Jag gissade helt fel på Årets Julklapp!

Det här med Årets Julklapp har varit en het grej sedan 1988 när Bakmaskinen slog igenom. Sedan har det varit parfym, cd-spelare, aktivitetsarmband och en massa annat på listan genom åren. Ett par år har jag faktiskt gissat rätt, tex när det var aktivitetsarmbandet och surfplattan. Men att gissa på en mössa som var Årets Julklapp 2003 är ju kanske inte det första man tänker på...

I år var jag nästan helt säker på att Slow cookern skulle ta hem det, men jag fick fel. Jag tyckte det var klockrent! Nästan alla jag känner har en och använder dem flitigt, vi får ofta frågor om recept för dem och många pratar om att de vill ha en. Jag med! Men jag hade fel...

VR-glasögon blev det. Que?! Klart jag vet vad det är och har hört om dem. Men fram till igår hade jag bara sett dem på bild och tyckt att de ser ganska mysko och obekväma ut. Igår var jag på pressdag och fick kolla närmare på de här pryttlarna. Nu fattar jag mer hur de funkar, men det känns ändå inte riktigt relevant för mej och jag tycker kanske inte att det är årets julklapp. Inte i mina ögon iaf.

Det är alltså glasögon som du antingen petar in mobilen i eller kopplar ihop med din dator. Sen ser du helt andra världar framför dej än vad du nyss hade och det kan ju vara kul. Man kan spela spel, befinna sej på olika platser, visa hur det skulle se ut hemma hos sej om du kanske bygger om något eller hur en plats skulle se ut med en ny byggnad osv. Klart är att användning är oändlig, men ändå...

Detta är tydligen en hett önskad pryl hos många barn som har den högt på sin önskelista. Man laddar tydligen ner en app i telefonen, petar in mobilen i masken och kör igång. Frågvisa och ganska skeptiska lilla jag gick igång lite och började ställa de där jobbiga frågorna till den stackars representanten från Claes Ohlsson som visade upp mackapären. Anta att barnet ärvt sin telefon, hur funkar det då med appar, minne och prestanda. Jorå, bara det var en Smartphone så skulle det allt gå bra. Hmmm, även om det är tex en Iphone 4? Njae, där kunde det förstås vara lite tveksam, men det kunde funka... bara appen finns så funkar telefonen. OK... men apparna tar ju ganska stor plats och vi är många som har många appar, bilder och en massa annat i våra mobiler. En gammal telefon tror iaf jag har svårt att klara det. Jo, så kunde det ju vara, fick jag till svar.

Ska ni köpa en sån här pryl, så KOLLA TELEFONENS KAPACITET FÖRST!!! Annars kanske ni står där och måste köpa ny telefon för en massa dyra tusenlappar, när ni kanske trodde att ni hittat världens bästa grej för en ganska hyfsad peng i julklapp till kidsen! Har ni inte koll kan det alltså bli väldigt dyrt!

Som ni förstår så är jag inte jätteimponerad. Det är säkert en jättekul grej som kan vara användbar på flera sätt. Men jag vill fortfarande ha en slow cooker som jag tycker är en jättebra julklapp! 

Vill du läsa mer om Årets Julklapp har jag skrivit lite HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: