lördag 12 november 2016

Hur äter man "rätt"?

Det finns ungefär lika många teorier om hur man ska äta, som det finns människor på jorden... alla verkar ha en åsikt och ofta kan diskussionerna blir ganska heta. Som ni vet förespråkarna jag Viktväktarna, där man får äta allt men inte alltid. Sunt förnuft helt enkelt.

Klicka på bilderna så blir de större!

Igår var jag på inspirationsfrukost hos Nestlé. Vi fick bla höra den senaste forskningen kring vilken näring vi behöver i vilken ålder och det var sååå intressant! Det var tre olika föredragshållare, en berättade om de tusen första dagarna, en om ungdomar och en om äldre. De flesta av oss vet att det är viktigt hur man äter från befruktning, under graviditet och de första åren. De flesta av oss vet också att ungdomar är lite si och så med maten, gärna sitter stilla vid datorerna och kanske äter lite för mycket skräpmat när de får chansen. Att våra äldre äter lite för lite och kan få dåligt med näring är inte heller helt okänt. Men hur ska man göra då?

Det som var tydligt i de här undersökningarna var att den som inte äter frukost äter mest snacks av alla. Både unga och gamla som vill gå ner i vikt hoppar ofta över frukosten för att äta färre kalorier, men de äter istället snacks som har fler kalorier och viktminskningen uteblir förstås. Att äta frukost är alltså viktigare än man kan tro. Ganska många av oss är dessutom undernärda, oavsett hur vi ser ut, vi äter helt enkelt mat med för lite näring. Och våra äldre tror att det är kalcium som är viktigast, när det i själva verket är protein som behövs i en äldre kropp. Något annat som jag tyckte var otroligt intressant var att vårt näringsbehov i vuxen ålder i princip är detsamma för bebisen. Att vi faktiskt behöver mer kolhydrater som vuxna! Det som många tar bort...

Så hur ska vi leva då för att må som bäst och leva längst? Helt klart är att vi ska äta frukost! Att ha en normal kroppsvikt är också avgörande, men den ska inte vara för låg utan ligga runt 25 i BMI. Jag vet att många inte tycker om BMI som mått, men det är egentligen det enda vi har att gå efter i nuläget, så jag hänvisar till det. Det är "farligare" att vara underviktig än överviktigt, att ligga runt 23-27 i BMI när vi är lite äldre är det som gör att vi lever längst. Men det handlar också om att träna, vi behöver träna för att kroppen ska orka. Både styrka och kondition behövs! Alla behöver protein, men äldre behöver det mest. Dessutom är det sociala otroligt viktigt! Vi behöver alla vara socialt delaktiga för att må bra.

Man kunde inte nog påpeka att en blandad kost, gärna medelhavskost eller okonawakost, är det som vi mår bäst av. Att äta mycket skaldjur, fisk, grönsaker, omättade fetter som olivolja, rätt sorts kolhydrater och att minska på rött kött gör både kropp och miljö välmående. Kolhydraterna ska alltså finnas där, men inte i form av läsk och godis... iaf inte flera gånger i veckan.

Precis som, när det gäller Viktväktarna förespråkar man alltså att äta det mesta, ha en hälsosam vikt och röra på oss om vi vill leva så länge som möjligt. Om det nu är det vi vill. Jag vill bara leva så länge jag är frisk... jag vill inte leva till 97 som min farmor gör, med en skalle som inte längre är medveten om vad som händer.

Jag lever faktiskt som undersökningarna visar är bäst och även som jag förespråkar. Jag äter tre lagade mål mat om dagen, jag har blivit flexitarian och äter mest vegetariskt men kött ibland, godis på helgen, promenerar så mycket jag kan och tränar tre gånger i veckan. Maten hjälper mej att hålla vikten, träningen gör mej äldre. Det sociala får jag genom magasinet och alla pressevent, de riktiga vännerna är fortfarande få - så vi får väl se hur det blir när vi blir äldre. Det är något vi helt enkelt får se till att lösa. Man får väl skriva in sej i nån förening eller nåt...

Jag behöver alltså inte ändra särskilt mycket för att må så bra som möjligt. Hur ser det ut för dej?

3 kommentarer:

  1. Liten nyfiken fråga. Hur ställde sig föreläsarna till sötningsmedel? Med tanke på att det är en kondtgjord tillsats istället för naturligt socker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ganska kort om tid och inget som ens nämndes. Lite konstigt att ingen ens tänkte på det faktiskt...

      Radera
    2. Ja det håller jag med om. Jag tycker det är otroligt att så många dieter/kostmetoder bygger på att man ska äta saker med sötningsmedel. Att läsk tex hux flux är fritt fram att dricka i mängder bara för att det inte innehåller naturligt socker. Eller alla dessa proteinprodukter som är överfulla med sötningsmedel. Man hör aldrig nån prata om själva sötningsmedlet.

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: