fredag 21 oktober 2016

Tänk inte så mycket... gör det bara!

Vi människor är lata av naturen och hittar gärna genvägar till allt som kräver lite extra ansträngning. Vi överanalyserar också väldigt ofta, för att (omedvetet) hitta den där ursäkten eller genvägen. Å det spelar faktiskt ingen roll vad det handlar om. Städning, träning mm... allt som är lite jobbigt försöker vi att skjuta på eller slippa göra.

Hur gör man då för att faktiskt få det gjort? Min lösning är att sluta tänka och bara göra! Att vänta på motivation funkar iaf inte för mej och inte för någon annan heller som jag pratat med. Motivation är för mej bara ett hjärnspöke som förstör för en. Den sk motivationen kommer ju mer man håller på, ungefär som att man får med tur ju mer man försöker... Som en viss Stenmark beskrev det.

Om jag skulle vänta på min motivation så skulle jag få vänta förgäves! Då skulle jag inte få en enda sak ur händerna, förutom det som är riktigt kul. Men ju mindre jag tänker och desto mer jag gör, desto lättare är att att känna glädje inför vad det nu är jag måste göra. Att se resultatet av träningen ökar förstås motivationen och jag har hittills inte ångrat ett enda träningspass jag gjort - bara de jag inte gjorde... Samma sak med städning eller vad det nu är som tar emot att göra. Man ångrar ju inte att man gjorde det och är nöjd efteråt.

Jag är mästare på att överanalysera, älta och tänka och det har förstört massor för mej! Genom att sluta att tänka så mycket och ist bara göra det har jag vunnit massor. Bla tid! Det tar faktiskt ganska mycket tid att fundera ut ursäkter eller leta efter den berömda motivationen... att ist bara göra det man ska spar massor med tid, man känner sej nöjd och får tid till annat.

När det gäller träning så tycker jag fortfarande inte att det är roligt alls. Jag har lyckats hålla i träningen i nästan två år med 2-3 träningar i veckan och känner mej faktiskt väldigt stolt över detta. Men hade jag tänkt och börjat känna efter inför varje pass, då hade jag slutat för länge sen. Trots att jag ser och känner hur bra kroppen mår av det. För det är ju lite jobbigt att ta på sej träningskläderna, ta sej till gymmet, man blir varm och trött, duscha... ja, det är ett litet projekt att göra det helt enkelt. Men jag tänker inte! Jag gör det bara! Jag vet att om en timme är jag färdig och kan känna mej nöjd med att jag gjorde det!

Som jag sagt tidigare så tränar jag inte för att gå ner i vikt, utan för att bli äldre. Vikten regleras med mat och träningen gör att kroppen håller längre. Jag känner direkt när jag inte tränat på någon vecka, då blir jag tröttare och får mer värk. Träningen gör även kroppen slankare och det är ju en sak som syns och motiverar.

Mitt tips till dej som letar motivation är alltså att sluta tänka. Funderingar gör att man hittar mängder med ursäkter och det tar onödig tid. Så tänk inte - gör det bara!


1 kommentar:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: