lördag 8 oktober 2016

Dreamers and Doers

Det finns dreamers och så finns det doers, alla som är dreamers kan faktiskt bli doers...

Jag är alltså på Mallorca just nu tillsammans med Carina och Marie från 4Good och 83 andra kvinnor. 4Good är Sveriges största nätverk för kvinnor och startade av fyra tjejer som ville göra något annat i livet, något gott för andra - alltså 4Good.

Syftet med nätverket är att få kvinnor att nå sin fulla potential. Att till att börja med våga uttala sin dröm och sedan börja arbetet med att förverkliga den kräver både mod och energi, detta vill 4Good hjälpa till med. Därför handlade ett av föredragen här just om detta, ni som tar in föredragshållare till era företag eller organisationer ska absolut be Carina och Marie komma! Det är ett mäktigt föredrag som skapar en rad nya tankar, känslor och idéer. Mycket bra!

Vi fick förstås höra tjejerna historia om hur företaget startade och hur det har utvecklats. Sedan fick vi fundera på i vilka situationer vi har sk flow och skriva ner det vi ska säga mer JA till och mer NEJ till. För min del blev det mer JA till att hålla bättre ordning och vara ännu snällare mot mej själv. NEJ till att skjuta upp saker. Min lista var inte så lång, jag har ju jobbat länge med mej själv och kommit en ganska lång bit på vägen till min dröm. Grannens lista var betyyyydligt längre! Men inget är så bra att det inte kan bli bättre, så jag fortsätter jobba!

Sen skulle vi sätta oss i par och rita ett porträtt av varandra, utan att titta på pappret och utan att lyfta pennan. Skiiitsvårt! Och med värsta Picassomålningen som resultat, men jättekul! Testa!!! Under en kortare meditationsövning skulle vi blunda och tyst svara på frågorna vi fick. Frågorna var bla vad vi längtar efter just nu, vår favoritplats och vad vi kulle göra om det inte fanns några begränsningar. Som alla andra gånger jag gjort såna här övningar så hamnar jag först på stranden i Gambia, "min" strand och sen upp hos barnen i byn Soma. Att jobba som volontär i Afrika har jag haft som mål länge, nu blev det ännu mer uppenbart. Vi har även pratat om det hemma flera gånger och detta blir verklighet om några år, så är det bara.

Jag började arbeta med mej själv redan 1998, samma år som jag skilde mej från barnens pappa. Då gick jag in i väggen och tog hjälp av samtalsterapi, något av det bästa jag gjort. När jag träffade Martin 2008 föll många bitar på plats och när han omskolade sej och fick en ny karriär kunde jag äntligen släppa allt, sluta jobba och bara ta hand dom mej. En stor del av drömmen blev sann, jag kunde börja min resa att må så bra som det bara går. Å jag har kommit långt! Jag har normalvikt, jag tränar regelbundet, jag är snäll mot mej själv och stressar nästan inget alls  - jag mår bra! Jag har gjort ett aktivt val tillsammans med Martin att inte jobba utan ta hand om mej. Nu blev det inte riktigt jobbfritt eftersom vi startade magasinet, men även om det kräver ganska mycket jobb så känns det knappt som det. Det är ju nästan bara kul och jag väljer själv när det ska göras.

Jag är alltså numera en bloggande och skrivande hemmafru som gör allt för att må så bra som möjligt och jag har kommit långt! Jag njuter av livet! Nästa mål är att förverkliga drömmen och att jobba som volontär och den drömmen kommer att bli verklighet, det är jag helt säker på! Med gårdagens föredrag blev jag ännu säkrare!

Har du en dröm? Har du funderat ut hur du ska förverkliga den? Är du en dreamer? Eller är du en doer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: