måndag 12 september 2016

Bullets over Broadway - en riktig musikal!!!

Teatersäsongen pågår för fullt och vi har nu kommit till ungefär hälften av höstens premiärer. Jag njuuuuter!!! Ni som inte är riktigt lika fascinerade som jag får stå ut en vecka till, sen lugnar det ner sej.

I lördags var det dax för Göta Lejon  och Bullets over Broadway. Jag brukar gå på publikrepetitionerna, men den här gången fick jag äran att gå på självaste premiären. ALLA var förstås där och ALLA var precis lika begeistrade! Jag pratade med bla Shirley Clamp i pausen och hon var precis lika imponerad som jag av skådespelarna, scenen, kläderna och musiken. Så här ska en musikal spelas!!!

Föreställningen utspelar sig i slutet av 1920-talet där den unga manusförfattaren David Shane (Linus Wahlgren) just anlänt till Broadway. Han får möjlighet att sätta upp sin senaste pjäs tack vare finansiering av den mäktiga gangstern Nick Valenti (Johan Rabaeus) som ser detta som ett tillfälle att göra sin flickvän Olive Neal (Shima Niavarani) till stjärna på Broadway. Dock är hon både krävande och mindre begåvad och ställer till alla möjliga problem för bl. a producenten Julian Marx (Per Svensson). Valenti anställer en livvakt för att skydda ”sitt intresse”, Cheech (Johan Rheborg), som visar sig vara ett geni som kommer med strålande idéer när det gäller manuset. Lagom till premiären finner sig David Shayne intrasslad i diverse komplikationer, inklusive lögner om att Cheechs briljanta idéer är hans egna samt en affär med föreställningens förföriska och något överförfriskade huvudrollsinnehavare Helen Sinclair (Helen Sjöholm).

Rollsättningen är perfekt! Det kunde inte bli bättre! Alla passar perfekt i sina roller och samspelet är totalt! Att se Rheborg steppa var en ny upplevelse, riktigt angenäm! Lisa Stadell som spelar Davids flickvän, drar av två nummer så man får total ståpäls. Hon har en av Sverige bästa röster just nu och många fler borde få upp ögonen för hennes talang.

Shima Niavarani är ett kapitel för sej... ett underbart kapitel... med den mest nasala och gälla röst man kan tänka sej lyckas hon bokstavera sej fram genom hela föreställningen och det är total succe! Bortskämd ser hon sej som universums mittpunkt och kan uppriktigt inte förstå att inte alla gör detsamma.

De fantastiska skådespelarna har fått vackra kläder av Camilla Thulin och ackompanjeras av en lika fantastisk orkester. Allt är fulländat, det finns lixom inget att klaga på! Som musikal är detta en höjdpunkt och något som alla musikalälskare helt enkelt ska se! Även om man bara kan köpa biljetter till mitten av december just nu, så är jag helt säker på en förlängning och då blir detta årets bästa julklapp! Vi får väl se om jag får rätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: