tisdag 9 augusti 2016

Mina 10 klänningar!

Ellos, Klingel. Haléns
Ni kanske kommer ihåg hur jag provade klänningar, funderade och packade innan resan? Mitt minne av förra kryssningen är att man klär upp sej varje middag och då har kvinnorna klänning och männen kostym. Numera kan man välja, upptäckte jag, och faktiskt äta i en mer nedtonad restaurang. Men vi hade ingen lust att äta buffé när vi kunde få sk "fine dining", så vi klädde upp oss och ångrar oss inte en sekund.

I vår restaurang hade vi två Indiska killar som tog hand om oss, samma killar varje kväll. De lärde sej snabbt vad vi tyckte om, vad vi ville dricka och om och vilket bröd vi önskade. Här fick vi trerättersmiddag varje kväll från en meny som var ny varje kväll. Hade vi svårt att välja, fick vi alla rätter vi valde emellan vilket kunde innebära en himla massa rätter ibland.

?, Lindex, HM
Paret vi delade bord med var jättetrevliga och var på samma linje som vi. Vi valde noga ur menyn, lät oss väl smakas av maten, pratade och trivdes. Våra killarna tog hand om oss och slog nästan knut på sej själva för att ge oss den absolut bästa servicen. Å varje kväll kom hovmästaren och frågade hur dagen varit och vilka tider som gällde för morgondagen. Att inte klä upp sej hade varit en ren förolämpning, tycker jag!

Så mina klänningar kom absolut till användning! Jag köpte ytterligare ett par i Venedig... Så klänningen jag hade på bröllopet använde jag faktiskt inte. Men alla andra kom till nytta! Här vid sidan ser ni nio av dem. Klickar ni på bilderna blir de större. Vilken tycker ni mest om?

Venedig, Ellos, Haléns (tror jag)
Ska man åka på kryssning i den här klassen så tycker jag att man ska passa på att klä upp sej. När ska man annars göra det? Det är ju en helt annan känsla att känna sej fin och äta en fin middag, än att släntra in och käka en buffé i shorts och t-shirt. Det blir lixom lite lyxigare på något sätt. Att jag sedan har en man som tycker om när jag klär upp mej och överöser mej med komplimanger är ju inte heller helt fel  :-)

Vi är alltså hemma igen, men funderar redan på nästa resa och nästa kryssning. Under hösten blir det säkert en och annan finlandskryssning och efter nyår åker vi nog till solen, så en exklusivare kryssning får vänta. Men kanske om ett par år? Då är vi sugna på att kolla in den grekiska övärlden eller varför inte Alexandria? Det finns så otroligt många kryssningar med spännande stopp och vi har absolut inte gjort vår sista. Nån av er kanske vill följa med oss?


2 kommentarer:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: