lördag 30 juli 2016

Tornet i Pisa lutar fortfarande

Andra stoppet på kryssningen var i Livorno, Toscana, Italien. Efter tisdagens strapats och lilla promenad på ett nästan 2 mil till och i Nice var vi rätt möra i benen. Men det var bara att sluta tänka på det och dra på sej gympaskorna igen. Det skulle bli fler mil i de stackars fötterna...

När vi vaknade klockan 6 var vi på väg in i hamnen, den här gången skulle v inte behöva åka båt in. Vi åt frukost i bufférestaurangen och strax efter 8 var vi på väg till första stoppet på dagens utflykt; Pisa! Det tog ca 45 att åka från hamnen till Pisa, som är en väldigt fin stad och har mer än bara ett lutande torn.

Vi hade ungefär en timme på egen hand i parken med tornet och det räckte bra för att se alla byggnader, ta foton och titta på lite souvenirer. Värmen steg rejält, så det var ganska skönt att sätta sej på bussen och slumra lite under de två timmarna det tog att åka till Florens.

Florens visade sej vara en väldigt fin stad med mycket att se. Tyvärr visade det sej att servicen inte alls var lika bra. Jag har sällan lämnat restauranger, men den här gången gjorde vi faktiskt det. Vi gick till den restaurang som guiden rekommenderade för att äta lunch, men fick ingen service. När folk som kom efter oss fick hjälp före oss, gick vi helt sonika därifrån. Vi väntade nog 30-40 minuter utan att få vår mat, istället hittade vi ett "hål i väggen" där vi både fick maten snabbt och de var trevliga. En liten calzone i handen och en cola räcker bra ibland. Det skulle visa sej vara helt rätt beslut, då ett annat par från bussen blivit sittande där bra länge och inte alls hunnit se mycket av staden. Vår lärdom är alltså att inte gå till restauranger som rekommenderas av guider, de har för mycket att göra och servicen tar för lång tid.

Vi såg Pittipalatset, bron Ponte Vecchio, katedraler, palats och en massa annat. Vi hade tre timmar på oss och benen gick som trumpinnar för att vi skulle hinna se allt. Att då bli sinkad av dålig service på en restaurang är inte önskvärt, så vi är nöjda över att vi gick därifrån och på så sätt hann med allt vi ville. Martin har varit en hängiven spelare av The Assassin´s creed 2 och i spelet klättrat runt på byggnader i både Rom och Florens, så han kände igen en massa platser.

Vi testade vårt livs första canneloni och det var ju riktigt smaskigt! På vägen tillbaka till båten fick vi även se fält med mängder av solrosor, helt otroligt vackert!

Sammantaget kan man säga att både Pisa och Florens är väldigt fina städer och att tiden för ett smakprov var fullt tillräcklig. Pisa är vi nöjda med, vi har sett lutande tornet och byggnaderna runt. Florens kan vi däremot tänka oss att komma tillbaka till och utforska lite mer noggrant. Och det är lite så det funkar med en kryssning, man får smakprover av olika platser för att se om man vill ha mer eller är nöjd. Helt perfekt tycker jag!

Vädret kunde inte vara bättre. Dryga 30 grader och klarblå himmel. Alla bilder blir helt perfekta!!!