söndag 31 juli 2016

En varm dag i Rom

Resan fortsätter och i onsdags kom vi till Civitavecchia och Rom. Även här hade vi valt att ta en utflykt för att slippa tänka själva och på något sätt ska man ta sej in till Rom.

Hamnen ligger ganska avsides så det var nog väldigt smart att ta en transfer in till stan. Det tog ungefär 45 minuter från hamnen till Vatikanen där vi blev avsläppta. På vägen fick vi en massa matnyttig information om staden och de olika turistfällorna. Jag har varit här innan och visste vad jag ville se och även visa Martin. Även i Rom var det varmt, strålande sol och runt 33-35 grader. Staden ligger på kullar men ändå står luften helt still. Så det blev en rätt het dag kan man säga…

Vi började med att besöka Peterskyrkan i Vatikanen eftersom det var där vi blev avsläppta. Kön in till kyrkan var rätt lång och ringlade sej långsamt framåt, men när vi väl kom in var det ganska gott om plats. Martin som varit katolik tidigare kunde berätta en massa grejer för mej om de olika påvarna och jag som varit där förut såg till att han inte missade något. Peterskyrkan är jättestor och otroligt fin. Oavsett om man är troende eller ej så är det en fantastisk byggnad!

Nästa mål var Spanska Trappan och på vägen dit såg vi fortet och domstolen. Tyvärr var trappan under renovering, så det blev lite pannkaka av det besöket. Fontana di Trevi ligger alldeles i närheten och efter lite letande hittade vi dit rätt snabbt. Där ska man kasta ett mynt i fontänen med höger hand för att önska sej något, två mynt för att skilja sej och tre mynt för att komma tillbaka till Rom. Eller om det var tvärtom… Vi kanske iaf ett mynt var och önskade oss självklart ett livslångt och lyckligt äktenskap :-)

Nu började tiden rinna ut, man hinner inte så mycket på knappt fyra timmar och särskilt inte när man stått en timme i kö till Peterskyrkan. Så vi hittade ett hål i väggen med kalla pizzabitar, åt snabbt och nästan sprang till Phanteon som är något av det häftigaste som byggts. En jättehög kyrka med ett nio meter stort hål i taket och ändå regnar det aldrig in. Phanteon ligger vid ett litet torg där jag gärna hade satt mej ner en stund om vi haft tid och brevid finns ett större torg med gycklare och restauranger. En rekommendation är att läsa Da Vincikoden och Änglar och Demoner innan man åker hit, många av platserna finns med i böckerna och man kan se dem med egna ögon.

Men vi skyndade vidare och hade vid det här laget insett att vi bara skulle hinna se Colosseum utifrån, att stå i kö för att gå in skulle ta för lång tid. Lite synd, men då har vi även en anledning att koma tillbaka. På vägen till Colosseum såg vi delar av Forum Romanum och utgrävningarna av gamla Rom. Rom är byggt i lager och det finns spår överallt från gamla tider. När vi väl kom fram till Colosseum var vi varma och trötta, vi tog våra bilder och skulle nu ta oss tillbaka till Vatikanen för att hinna med bussen tillbaka.

Nog för att Rom är en trevlig och mysig stad med massor att se, men nu var det inte roligt längre. Vi tänkte ta en buss tillbaka då jag hade oerhört ont i fötter och ben, men hittade ingen som gick dit vi skulle och taxi är vi för snåla för. Så det var bara att sätta på autopiloten och fortsätta gå. När jag får så där ont och är helt slut så blir jag nästan manisk. Jag bara går och snabbt går det, Martin fattade galoppen direkt, slutade prata med mej och bara följde efter. Någon halvtimme senare var vi framme och då köpte vi glass som belöning medan vi väntade in alla andra.

Rom är en fantastisk stad med rik historia och massor att se. 4 timmar är förstås för lite, men ger ändå ett smakprov av staden. Vi gapade efter lite för mycket kan man väl konstatera… men såg iaf allt vi hade tänkt. Från utsidan. Nu måste vi komma tillbaka så Martin får se Colosseum och Forum Romanum och framför allt får sitta ner på något av alla små torg, ta ett glas vin och äta en god italiensk middag.

När vi gick och la oss på kvällen hade jag gått nästan 25 000 steg och somnade ovaggad  :-)