söndag 29 november 2015

Mysigt julpyntat ombord på Viking

Då har vi avverkat tre kryssningar på två veckor och nu tänker vi stanna på land ett tag! I fredags klev vi på Viking Cinderella för att testa deras julbord och ha ett mysigt dygn till havs.

För första gången har vi fått väskorna röntgade när vi åkt på kryssning. Viking Lines terminal är ombyggd och har nu fått en riktig säkerhetskontroll. Det konstiga i detta är att man bara kontrollerar ID när man hämtar ut nyckelkorten, inte när man passerar säkerhetskontrollen eller går ombord. Men det kanske kommer? I nuläget kan man alltså checka in och hämta ut nyckelkorten, men gå ombord som någon annan...

När vi kommer på båten är den julpyntat från golv till tak och det är jättemysigt! Ljusslingor, granris och röda kulor finns överallt och lite här och där står pyntade granar med paket under. Precis som jag vill ha det! Där fick jag min julfeeling  :-)

Vi hann bara leta rätt på vår hytt och lämna våra saker innan vi skulle vara i restaurangen och fotografera julbordet. Jag gillar Cinderellas bufferestaurang, den är mysig och har en massa mindre avdelningar där man kan sitta lite avskilt. Tyvärr blir det ett ganska högt sorl i de större avdelningar när de fylls med folk, vilket gör att man knappt kan föra ett samtal även om man sitter nära varandra. Så vi brukar försöka sitta lite avskilt, men eftersom sittningen var fullbokad så gick inte det den här gången.

På julbordet fanns allt som ska finnas där. Det är Mannerström som planerat årets julbord och där fanns förstås flera olika sorters sill, skinka, sylta, röd- och brunkål, sillsallad, janssons, lutfisk, ischoklad och ris ala malta. Jag brukar bara ta lite Jansson, mest för att ha ätit det - men det här var faktiskt den godaste Janssons jag någonsin ätit och jag tog om! Det talade jag förstås om för kökspersonalen, som tackade glatt.

Årets andra skinkmacka åts snabbt upp och skinkan var riktigt god, tillsammans med Mannerströms egna senap. Men man ska bara ta lite senap, för den är rejält stark! Det fanns faktiskt två skinkor, en upplagd på fat på buffén och en gigantisk som kocken stod och skar upp direkt till gästerna. Som vanligt stannar jag vid räkorna, innan jag äter av det andra. Jag börjar med en räkmacka gjord på räkor, creme fraish, lök och kaviar innan jag äter något annat. Å även om räkor kanske inte är julmat, så var det superfina räkor som jag njöt av både på kvällen och till lunchen dagen efter.

Där fanns förstås köttbullar och prinskorvar och allt annat som ska finnas där och jag måste säga att även köttbullarna var riktigt goda. Sådär lagom stekta med en god kryddning. Bland överrskningarna hittade vi en glöggsill och torsköttbullar, som bägge var riktigt goda!

När vi smakat av allt, vilket vi numera gör på ett helt annat sätt än tidigare eftersom vi vet att vi ska skriva om det, så gick vi ett varv på båten för att kolla lite. Snabbt konstaterade vi att detta var en kryssning med 3/4 män och 1/4 kvinnor. Många företag som var på kryssning och skulle festa loss, och det gjorde det verkligen.

Jag hade gått på Hälsomässan hela dagen, förkyld och dödstrött. Så vi gick ganska snart tillbaka till hytten och släckte ganska tidigt, tack och lov! Jag vaknade kl 1 av en jäkla liv utanför hytten, men det får man ta vi den tiden. När klockan var 4 fick jag nog, då var oväsendet totalt, så jag öppnade dörren och vrålade "håll truten!". Sen var det faktiskt hyfsat tyst, konstigt nog. Ska nog satsa på att åka på söndagar eller mitt i veckan i fortsättningen, då mest äldre åker och det är tyst. En fredag, i advent, när folk har fått lön... inte så mart kanske...

8.30 åt vi frukost och då gungade det rejält! Min väderapp visade 11 sekundmeter, men frågan är om det räckte... vi åt ganska snabbt och drog oss tillbaka ner i hytten där det knappt gungade alls. Tog igen lite sömn innan det var dax att äta lunchen. Vi gjorde som sist och åt buffen även till lunch för att kunna jämföra utbudet med kvällens julbord. Lite skillnad var det, men inte jättemycket. Några sillar färre, ingen sylta och färre efterrätter. Men skinka, Jansson, lutfisk och en hel del annat fanns. För den som ville ha "vanlig" lunch fanns tillbehör till ceasarssallad och några andra varmrätter. Räkorna fanns där och jag var nöjd  :-)

Nu åkte vi i Stockholms skärgård och gungandet var nästa borta. Vi handlade det vi skulle ha, öl till bröllopet och lite annat smått och gott. Bäst att passa på att handla det tunga när man har bilen vid terminalen. Å jag fick min första julkalender på flera år! En med lakritspipor! Så medan Martin får sin minichokladbit varje dag, får jag en lakritspipa. Den ska jag njuta av!

Sen var det bara att kliva av båten igen, köra förbi min föräldrar och hämta upp pälsbollen och åka hem och totalhaverera i tv-soffan. Förkylningen vill inte släppa och idag är jag sänkt, men det är bara att göra det jag ska ändå och ta en dag i soffan imorrn. Då har jag tid att inte göra något alls och försöka kurera mej på riktigt.

Vi var iaf väldigt nöjda med julbordet och kan absolut rekommendera det. Som sagt; Janssons Frestelsen var kanongod, skinkan smakade som skinka ska smaka och Martin var nöjd med revbensspjällen. Alla "måsten" fanns där och var snyggt upplagt och hela fartyget var fint pyntat så man fick rejäl julkänsla. Nu ska vi hålla oss på land ett tag, sen ser det ut som att vi ska åka till Riga. Där har jag inte varit, så det blir kul!

Ha en fin första advent och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: