fredag 23 oktober 2015

Tips på smygträning

Inte nog med att jag påstår att alla har tid att träna. Jag vill också påstå att 99% av oss alla kan göra någon form av träning. Allt handlar, precis som jag sa förut, om vad man lägger in i begreppet.

Alla har inte tid att åka iväg på ett gym, alla kan heller inte göra det. Men alla har tid att göra något litet och nästan alla kan göra något litet. Det där som gör att vi mår liiiite bättre än om vi inte gjorde något alls. För ni vet väl att hur långsamt man än går, så varvar man ändå den som är kvar i soffan... värt att tänka på när man inte orkar göra något alls.

Eftersom jag vill uppmuntra till minsta lilla rörelse, utan att det ska ta en massa tid i anspråk så vill jag tipsa er om tillfällen för snabb träning och övningar som inte ens känns som träning. Så där så man knappt märker vad man pysslar med  :-)

Ta tex reklampauserna, 3-4 minuter ungefär en gång var 20:e minut. Vad gör ni då? Själv brukar jag gå på toa, städa eller pyssla med mobilen. Men jag kan också ställa mej framför tv´n och gå på stället, göra knäböj i soffan genom att ställa mej och sätta mej upprepade gånger eller sitta på en pilatesboll och se resten av programmet. Gör man små övningar i reklampauserna så försvinner ingen tid alls och man behöver bara stå ut ett par minuter i taget. Bara att stå och trampa på stället i fem minuter ger mej tusen steg, under ett program kan jag alltså trampa ihop 4-5000 steg utan att ens märka det.

Om man orkar ta sej ner på golvet finns en jätteenkel övning som känns bra i magen och det är att ligga på rygg med ben och höfter i 90 graders vinkel och sedan "dippa" tårna (en fot i taget) i golvet. Dippa 10 ggr, vila några sekunder, dippa 10 ggr till. Blir det för enkelt ökar du vinkeln på knät och lixom puttar iväg tårna. Glöm inte att trycka ner svanken i golvet. Det här känns rejält i magen! Jätteenkel övning som ger rejält med träning för både mage och rygg faktiskt, utan särskilt mycket ansträngning.

Jag är fullt medveten om att vi alla har olika begränsningar. Själv har jag kronisk värk pga fibromyalgi, snett bäcken och lite annat. Även om jag har ständigt ont i kroppen, så har jag inte ont precis överallt samtidigt. Har jag ont i benen en dag, så kan jag ändå sitta påm pilatesbollen. Har jag ont i armarna så kan jag ändå dippa tårna. Att bara sitta på en pilatesboll eller trampa lite på stället och kolla på tv kan jag göra i vilket skick som helst, iaf en liten stund. Jag är inte rädd för värk, så skulle övningarna göra lite ont då och då så får de väl göra det då - så länge det inte blir för smärtsamt. Värk är oftast inte farligt, så länge man vet var gränsen går.

All rörelse är bra! Att då röra sej när man knappt ens märker det och utan att det tar en massa tid är väl toppen. Jag vet andra som gör knälyft medan de borsta tänderna, lyfter shampoflaskor när de sitter på toa eller gör fem armhävningar varje gång de går in i köket. Där går min gräns! Mina handleder klarar inte att göra armhävningar. Men bara tanken... hur många gånger går man inte in i köket lixom?

Här är en annan bra övning som man kan göra med barnen eller när man inte riktigt vet vad man ska göra men ändå vill göra nåt.Ta en kortlek, bestäm att hjärter ska vara tex utfall, ruter knälyft, klöver burpees och spader situps. Så tar du (eller barnen) ett kort och är det tex hjärter 2 så är det alltså 2 utfall, spader 7 är 7 situp osv. Du gör övningen - barnen räknar så får du träning och barnen övar att räkna. Enkelt och något man kan göra tillsammans! Kvalitetstid och man väljer själv svårighetsgrad på övningarna och hur länge man ska hålla på.

Det här är bara några förslag på träning man kan göra utan att det känns som träning och utan att det slukar tid. Det finns massor med fler exempel och ni har säkert en massa egna idéer. Man måste absolut inte träna för att gå ner i vikt, det fixar man med mat - men vill man må som bäst när man blir äldre så är faktiskt lite träning i princip nödvändigt. Hur tråkigt och omständigt det än är...

Så försök få in lite smygträning då och då. Du märker det knappt under tiden, men jäklar vad du kommer att känna dej duktig när du gjort det! Och får du sedan in det i din vardag så kommer du snart till och med att sakna det. Å kroppen kommer att tacka dej!

Ge gärna fler tips på träning man kan göra utan att det knappt märks  :-)


2 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet. Jag brukar göra knäböj eller ståbpå ett ben när jag borstar tänderna med min eltandborste. Och pilatesbollen står numera framför tvn istället för i gästrummet!

    SvaraRadera
  2. BRA INLÄGG!!!
    Jag har mina hantlar bredvid golvspegeln i hallen. Och varje gång jag går förbi gör jag några olika lyft och rörelser. Tänker knappt på det.
    Gör också ofta knäböj. Och vid datorn sträcker jag upp armarna och gör några rörelser för nacke och axel. Tänk på att träna bort gamnacken vid för mycket sittande vid datorn!

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: