torsdag 15 oktober 2015

Härliga människor!

Även idag har jag sprungit mellan pr-byråerna som en galning. Jag skulle egentligen bara besöka ett par stycken, men äntligen fick jag lite medvind och energi och körde hela pr-rundan på en gång. Så jag lyckades besöka hela 11 ställen och träffade så otroligt trevliga människor!

Jag har sett så fina saker, tagit mängder med bilder, pratat med massor med representanter, berättat om magasinet, knutit en massa bra kontakter och fått motion så det räcker för resten av veckan. När man träffar så många olika personer på så kort tid, märker man hur många som har helt fel jobb eller som är helt rätt för sitt jobb.

När man kommer till en pr-byrå presenterar man sej i dörren och blir oftast uppskriven på en lista, så de har koll på vilka som eventuellt kan tänkas skriva om deras produkter. Oftast blir man sedan visad runt av en representant och får veta allt om nästa säsongs nyheter. Oftast alltså. Då är allt toppen och man känner sej välkommen och skriver gärna om allt fint man ser. Men ibland är det ingen som ens noterar att man kommer, ingen som visar runt eller berättar om sakerna och knappt någon som svarar på ens frågor. Då är det lixom inte lika kul att skriva om grejerna, även om det är intressanta pryttlar. Men detta är ganska ovanligt. Det var nog bara två ställen som var så medan resten var väldigt glada, trevliga och hjälpsamma. Så nu har jag massor att skriva om!

Intressanta grejer är enkelt att skriva om, så är det! Så direkt när jag kom hem laddade jag ur alla bilder, över 500 på två dagar... och jag visste precis var jag skulle börja! Det som ligger närmast mitt hjärta; Afrika! Så imorrn kan ni läsa på Du i Fokus om Emma Israelssons välgörenhetssmycke till förmån för Panzisjukhuset i Kongo. Dr Mukweges otroligt viktiga arbete för att hjälpa barnen och kvinnorna som blivit utsatta för sexuellt våld. Missa inte det! Alla kan hjälpa till!

Emma är bara en av alla fina människor jag träffat de här senaste två dagarna och som amvänder sin talang till att hjälpa. Flera av pr-byråerna har dessutom gjort sitt för att bidra till välgörenhet. Hanna Liska PR gav fem kronor för varje bild som taggades med #nobeförbris till BRIS. Presskontakterna gav en summa för varje mailadress som skrevs ner i en gästbok och någon annan tio kr till någon annan organisation för varje besökare som kom under dagen. Det är alltså ganska många som försöker bidra och göra vår värld lite bättre. Det finns alltså hopp!

Imorrn är det också fullt upp! Då ska jag i bästa fall hämta begagnade mobiltelefoner från en butik som ska skickas till Gambia. Äntligen kan Smile få en ny bättre fungerande telefon, den han har nu fick han av oss för tre år sedan och den fungerar sådär. På tisdag åker en vän till Gambia och lämnar över telefonen till honom eller Linda. Kära Linda får greveost och grovt bröd som hon längtat efter  :-)

Så många som hjälper till att hjälpa. Det samlas pengar på olika sätt, till olika organisationer. En butik erbjuder oss telefoner, vi får hjälp att leverera telefonerna och även hjälp att hjälpa på plats av Linda. Det finns goda människor i vår värld som verkligen vill gott. Ibland kan man tvivla, men just idag känns det väldigt bra i hjärtat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: