tisdag 15 september 2015

Myspysiga Ladykillers!

Igår var det dax att bege sej till en av mina favoritplatser i världen, nämligen Oscarsteatern. Mitt andra hem några år på 80-talet när jag jobbade där med Phantom of the Opera. Världens roligaste jobb! Den här gången var det också jobb, men nu som publik för att sedan skriva om upplevelsen. Ett väldigt förmånligt uppdrag tycker jag  :-)

Om några dagar har Ladykillers premiär på Oscarsteatern. En komedi med Suzanne Reuter, Jonas Karlsson, Johan Rheborg, Leif Andrée, Shebly Niavarani och Jacob Nordenson. Det handlar om en liten tant som hyr ut ett rum till en professor och hans tre kompisar för att kunna repetera med sin orkester. Men i själva verket så planerar de ett rån och tanten blir omedvetet indragen. När hon vet allt måste hon röjas ur vägen och det är väl där problemen börjar kan man väl säga... å mer än så säger jag inte om det  :-)

Suzanne Reuter är suverän som alltid, det finns lixom inte mycket mer än så att säga om henne. Alltid snygg, alltid suverän! Någon anna som verkligen imponerade var Jonas Karlsson. Jag har inte sett så väldigt mycket av honom, men kan konstatera att han är redo att ta över Gösta Ekmans roll som gummiman. Han var helt suverän i en scen där han och Johan Rheborg ska förklara en sak för den lilla tanten. Jonas kör någon slags charader bakom ryggen på tanten som är helt outstanding! Leif Andrée har jag inte heller sett särskilt mycket av, men jag måste säga att han vann poäng hos mej igår med sin roll som den korkade med otroligt söta och godhjärtade Knocken. Rheborg var lika bra som när han gjorde Ove i En man som heter Ove, men det här var på ett helt annat sätt. Att se honom i klänning hör väl inte till vanligheterna direkt... Shebly Niavarani har jag bara sett på film förut, men har nu upptäckt en ny stjärna på min teaterhimmel. Dessutom gillar han min bilder på instagram, sånt gillar jag  :-)

Föreställningen är lättsam, lagom lång och med massor av humor. Det är lite Jönsonligan över alltsammans, precis lika oförargligt och klantigt. Martin trillade nästan ur stolen av skratt ett par gånger, det säger väl en del? För mej är det lika fantastiskt varenda gång jag får sitta i Oscars salong och bara njuta av det som händer på scen. Det är en så otroligt vacker teater!

Det här är föreställningen för alla åldrar! En bra "förstagångenpåteaern"-föreställning. Mitt första teaterbesök var faktiskt just på Oscars och då Czardasfurstinnan, med bla Thore Skogman. Jag tror jag var 5-6 år och kommer förtfarande ihåg det. Att det var just Oscars gör det extra roligt så här i efterhand, nu när jag jobbat där. Ladykillers är extra bra som förstgången-teater eftersom den dessutom är ganska kort. Men den passar alltså för alla åldrar, ung som gammal!

Så vill ni ha en underhållande kväll för hela släkten, ja... då är det bara att springa iväg och köpa biljetter! Den spelas tom 12 december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: