lördag 12 september 2015

Jersey Boys - årets musikal!

Igår var det dax för julafton nummer 2, vi tog oss till Chinateatern för att se (och höra) musikalen Jersey Boys. Jag kom till teatern som ett helt blankt blad, jag visste ingenting om varken handling eller medverkande. Jag gick därifrån fylld av en härlig teater- och musikupplevelse. Detta är årets musikalupplevelse - så är det bara!

Jersey Boys handlar om ett band på 60-talet från New Jersey som efter flera olika konstellationer och namnbyten till slut blir The Four Seasons. Det är den sanna historien om hur fyra vanliga arbetargrabbar är på väg att hamna snett i livet men i stället börjar skriva sin egen musik, skapa sitt eget unika sound och sedan  säljer mer än 175 miljoner plattor världen över. Men allt är inte bara glitter och glamour i artistvärlden... Det är mycket vänskap, hjärta, konflikter, lögner och splittringar på vägen.

Huvudrollerna spelas av bl a Bruno Mitsogiannis som Frankie Valli, Peter Johansson som Tommy DeVito, David Lindgren som Bob Gaudio och Robert Rydberg som Nick Massi. Plus en otroligt begåvad och perfekt utvald ensemble och orkester. Rollbesättaren har verkligen gjort ett fantastiskt arbete och måste haft otroligt roligt på jobbet! Att bara få äran att plocka fram fyra så otroligt begåvade sångare och sedan höra dem repetera varenda dag måste vara den ultimata upplevelsen som musikälskare. Om inte alla vet vem Bruno Mitsogiannis är efter den här säsongen så är något fel! Bättre röst finns inte på någon scen just nu!


Jag hade som sagt ingen aning om vad som väntade mej när jag satte mej i salongen. Men så fort hitsen spelades upp så kände jag förstås igen varenda en. Det här var musik jag hört under min uppväxt och som min musikgalna pappa spelat under åren. Hemma hos oss blandades det mesta, det var Sputnicks med Thore Skogman uppblandat med Cliff Richard och pianokonserter. Så när "Oh What a night" spelades upp var det bara att sjunga med och när "Can't take my eyes off you" spelades visste både Martin och jag att där har vi nog vår bröllopssång. Den beskriver ganska exakt hur vi känner. Så det kan bli en barfotadans till den på en bröllopsfest nästa sommar... man kan ju alltid hoppas att Jersey Boys kommer förbi  :-)

Vi hade en tre timmar lång och uppslukande musikupplevelse både vad det gäller musiken, framförandet, berättelsen, den snygga scenen och stämningen i salongen. Det finns inte ord nog att berömma hela paketet! Jag kan bara rekommender er att köpa biljetter så snabbt ni bara kan, för det här får ni inte missa! Å den visas bara till att börja med till och med 12/12, så skynda!!! Ge bort biljetter i farsdagspresent, eller av vilken anledning som helst. Alla kommer att uppskatta den!

Jag har sett mängder med musikaler, och då menar jag mängder!!! Högst upp ligger fortfarande Phantom of the Opera, den blir svår att peta ner från första platsen. Sen kommer nog Starlight Express och Le Miserable på delad andra plats. Men sen vete sjutton om inte Jersey Boys lägger sej tätt bakom på tredje plats tilsammans med Mamma Mia. Så bra är den! Och det bästa som spelats i Sverige på många år!

Jag är otroligt glad och tacksam över att jag fick äran att se absolut första publikrepetitionen. Först av alla fick vi ta del av en helt magisk kväll och om den var fantastikt redan vid första publikrepet så kan ni ju tänka er hur den kommer att bli om några veckor. Det här är inget annat än succé!

Grattis alla inblandade! Njut av magin  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: