måndag 10 augusti 2015

Favoritmaten just nu!

Det är måndag igen och vägning! Ibland känns det extra roligt båda att kliva på och av vågen, som idag. Jag visste att jag skött mej precis hela veckan med både mat och motion och att det bara måste vara minus, men jag visste också att jag börjat med mediciner igen - som jag brukar gå upp av...

Men det blev faktiskt 8 hekto ner! Allt jag gick upp förra veckan och lite till! Himla bra! Vilket betyder ett BMI på 25,35... snart normalviktig igen! För att komma under 25 ska jag ner till 61,2, det klarar jag nog inte till nästa måndag. Jag satsar på mina vanliga 2 hekto och blir det mer jublar jag. Men just nu ser det ut som ett varannanveckas mönster, med stilla eller upp varannan vecka och ner varannan. Åsså har jag alltså mediciner i kroppen... så vi får väl se.

Som ni vet så kämpar vi tillsammans här hemma. Martin har kört fem veckor med "15 minuter med Paolo" och gjort strålande resultat. 8 cm i midjan tror jag det var och 4 kg ner. Det syns på hela honom att han mår bättre nu när han tränar regelbundet. Hans mål är att bära mej över tröskeln när vi gifter oss...

Eftersom vi har vår viktkamp tillsammans, gör vi även veckomatsedel och inhandling tillsammans. Det innebär att jag bestämmer vad vi ska äta och han lagar maten  :-) 

Det gäller att ha färdiga matlådor i frysen till våra luncher (särskilt mina) för att inte spåra ur. Just nu är min favoriträtt Moussaka på Quornfärs, så det fixade Martin dubbla satser av igår. Det är så snuskigt gott! Ni har fått receptet förr, men här kommer det igen:

Moussaka (fyra portioner - 5 PP/portion)

400 g Quornfärs
1 dl hackad lök
1 msk tomatpuré
4 dl krossade tomater
2 stora auberginer
1 msk olivolja
3 dl lättmjölk
1 1/2 msk vetemjöl
1 ägg
1 dl riven ost max 17%

Gör så här:
Hetta upp en fettsnål stekpanna och bryn lök, vitlök och färs tills det blir smuligt och får gyllenbrun färg. Tillsätt tomatpuré och låt det bryna lite snabbt och häll sedan i tomaterna. Sänk värmen och låt det koka i cirka 30 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Rör om lite då och då.

Gör detta under tiden: Skiva auberginen i centimetertjocka skivor, enklast med mandolin. Pensla dem med oljan och stek på båda sidorna. Häll 1 deciliter mjölk i en kastrull, vispa i mjölet tills det löser upp sig. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under omrörning. Låt såsen sjuda några minuter, ta bort den från spisen och vispa ner ost och ägg. Rör om till en fin sås.

Varva aubergine, ostsås och köttfärs i en ugnsfast form. Tillaga i ugn i 30-40 minuter på 190 graders
värme.

Så nu är frysen full med flera olika rätter, veckans matsedel är planerad, bara två kvällar är uppbokade (en bio och en middag) men de ska nog gå bra och helgen är helt fri. Då blir det ännu mer trädgårdsarbete, tvätta huset och lite annat smått och gott. Så nog sjutton ska jag väl lyckas ta minst 2 hekto? Det är iaf planen, sen börjar pressvisningarna och då blir det knepigare...

Nu är alltså hösten snart här och min plan höll. Det blev minus under sommaren. Precis som det ska vara i min värld  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: