måndag 6 juli 2015

Klart det var upp!

Jorå, vågen pekade spikrakt uppåt, precis som jag förväntat mej. Inte två kilo, men 1,4... alltså har jag 5 kg att ta bort för att komma tillbaka till en vikt som är acceptabel för mitt välmående. Jag mår inte bra i kroppen över 60 och strävar efter att inte väga mer än 58. Jag är faktiskt bara 156 cm lång och ska inte väga så här mycket.

Igår hade vi en dag i solen. Vi packade ihop oss och hunden och åkte hem till mina föräldrar och låg sedan vid deras pool hela dagen. Så himla skönt! 25-28 grader varmt, sol från klarblå himmel, sköna solsängar, vatten och något att läsa - då är allt perfekt! Våra kroppar behövde både solen, värmen, vilan och uppladdningen. Jag laddas faktiskt med solstrålar, det är på sommaren när solen skiner som jag orkar mest. Pälsbollen simmade mest runt i poolen, jag låg mest och läste och Martin gjorde bägge delarna. Vi var mycket nöjda med dagen alla tre  :-)

Så idag var det dax att ta tag i vikten igen. Martin anmälde sej till Paolo Robertos 15-minuterutmaning som börjar idag och jag ställde mej på löpbandet redan igår medan Martin fixade middagen. Med ett knä som krånglar och en kropp som motarbetar en får man göra det bästa av allt. Så planen just nu är att iaf göra så bra val som möjligt och skriva upp allt som stoppas i munnen, oavsett om det var ett bra val eller ej. Redan innan lunch idag hade jag stått en timme på löpbandet och iaf gått 6000 steg. Bara promenad, ingen löpning - vågar inte med knät.

Jag har skrivit upp frukost och lunch och hållit mej inom ramarna trots bacon och ägg till lunch. Kvällens middag innebär att jag kommer att dra över lite, men det är ok. Det är måndag och jag har motionerat lite, då får man dra över. Iaf i min värld. Jag deppar inte ihop för ett plus, även om det var rätt stort den här gången. Nä, jag vet att det inte blir bättre av att deppa ihop - snarare tvärtom. Det är bättre att inse faktum och ta tag i skiten igen. Jag vet ju vad som fungerar. Framförallt vet jag vad som INTE fungerar... allt för väl.

Men nu är vi igång igen. Martins utmaning håller på i 30 dagar och då vet jag att han kommer att vara nitiskt med maten vilket även gynnar mej. Det är inga event just nu, mer än en förhandsvisning av nån film på torsdag. Sen kommer en av mina äldsta och bästa vänner hit på fredag och stannar tills på lördag. Då blir det taco och förmodligen något glas vin medan vi sjunker ner i minnenas allé. Å andra sidan ska jag bara jobba och städa hela veckan, och gå med hunden, så steg kommer det att bli. På måndag ska jag ha 0,5 minus på vågen! Minst! Kan man gå upp 1,4 kg på två veckor, ska man väl kunna gå ner 0,5 på en vecka - även jag? Det är iaf planen, vi får se om den håller.

Hur går det för er andra? De flesta verkar ha plus på vågen just nu. Värmen gör att vi binder vätska och de flesta av oss går upp i vikt. Nu när det är svalare kommer ni märka att ni kissar mer och då försvinner förstås en del av viktuppgången. Det finns nästan alltid en förklaring som tur är. Så nu tar vi de här regninga dagarna som ligger framför oss och gör något bra av dem. För mej är det motion, jobb, städning, bra val, bra mat, skriva checklista och kissa som gäller. 5 kilo ska bort...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: