torsdag 25 juni 2015

Ett MÅSTE i Kalmar!

För någon vecka sedan hade jag och familjen förmånen att se första publikrepet av Tresteg i Snedsteg. Idag är det dax för premiär av föreställningen, men då är det i Kalmar - inte i Stockholm där vi såg den. Vi hade bara tur att de repeterade i Stockholm och att vi blev inbjudna till ett publikrep.

Jag gillar publikrepetitioner. Det är lite mer personligt, det kan gå åt skogen, vissa saker är oftast inte helt färdiga och det är lite mer avslappnat på något sätt. Just den här gången gick allt bra, bara några få repliker som inte riktigt satt där de skulle. Men det är ju därför man har publikrep  :-)

Väldigt kort kan man säga att en kvinna lånar ut sitt hus till sin vännina för ett lite kuttrasju. Men tjock dimma gör att folk befinner sej på fel plats vid fel tillfälle och därför befolkas snart huset av innevånare som inte alls skulle varit där. Det hela utspelar sej i Kalmar på 60-talet och jag kan lugnt säga att hela dekoren påminder mej om vårt förra hus på Öland som hade precis samma inredning. Intrigerna och förvecklingarna blir snart ett nystan som man undrar hur det ska lyckas reda ut och få en upplösning på. Men det går! Och hela familjen, även ungdomarna, skrattade hjärtligt genom hela föreställningen.

Bild från Krusenstiernskas hemsida
Jag älskar Thomas Petersson som jag hade förmånen att få jobba med på Vasateatern med föreställningen SPIK när både han och jag var ganska färska i branschen. En annan favorit är Robert Gustafsson och att då ha dessa två på samma scen kan ju inte bli annat än lyckat. Med Annika Andersson och Carina Lidbom på samma scen blir det helt enkelt superbt! Men det finns två till som också ska ha uppmärksamhet och det är Anna-Karin Palmgren och Robin Stegmar som det helt enkelt inte skulle fungera utan. Det är sex starka karaktärer som passar perfekt i sina roller och som bjuder på förvecklingar och många skratt.

Nu var vi iofs inomhus, men visst är det väl himla mysigt med utomhusteater? Jag har inte besökt Krusenstiernskas i Kalmar än, men jag har varit på Fredriksdalsteatern, Hågelby och någon liten amatörteater på Öland när jag var väldigt lite. Å jag gillar det! Ni som har vägarna förbi Kalmar ska absolut se föreställningen! Den har alltså premiär ikväll och spelar till och med 29 juli. Så kan ni passa på att kolla runt lite i Kalmar också, besöka slottet och ta bilder av Ölandsbron. Det är faktiskt en himla mysig liten stad, väl värd ett besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: