tisdag 24 mars 2015

Tänk på vad du säger!

Ibland ska man nog vara försiktig med vad man säger och framförallt VAR man säger det. Imorse när jag satt på pendeltåget in till stan fick min närmaste medpassagerare ett samtal som uppenbarligen inte kunde vänta.

Vedebörande måste varit nån slags chef på antingen ett departement eller avdelning inom riksdagen. Vi som satt närmast fick nämligen veta en del om en specifikt partis ställningstagande i frågor som ska upp för förhandling på torsdag och som man kommer att vägra att genomföra om de går igenom.

Vi fick också veta att en specifik minister inte tycker att en rapport som just nu läggs pengar på och sammanställs är särskilt viktig och inte kommer att prioriteras. Och att det ska anställs ny personal som 25 personer sökt till men att det redan finns namn på den som man önskar ska tillsätta platsen. De där 25 kommer man alltså inte att ägna något större intresse...

Allt detta och lite till sitter den här personen och berättar högt och tydligt i ett fullsatt pendeltåg, inte så smart kanske...

Det finns en tid och plats för allt och ett fullsatt pendeltåg hör inte dit för att föra den här sortens samtal. För mej som känner till en del av dem hon pratade om, men ffa känner flera som arbetar tillsammans med de som var omtalade, så var det ganska intressant. Hade någon från "motståndarsidan" hört samtalet hade man haft en del att prata om på fikarasten och kanske tom ta ett möte om. Strategier i olika frågor hade kunnat ändras med den här insidesinformationen.

Vissa saker tar man helt enkelt inte upp när man sitter i ett offentligt utrymme. Dit hör specifika partifrågor, skvaller om offentliga personer på sin egen arbetsplats, strategifrågor mm. Det borde man liksom fatta själv! Särskilt som chef eller ansvarig.  Eftersom detta handlar om ett parti som jag inte alls sympatiserar med så skulle jag kunna använda det vederbörande sa till att föra det vidare till de som jag känner i motståndarlägren. Men så lågt tänker jag inte agera. Nu var det ju fler som hörde och jag kan gott tänka mej att kunskapen kan komma att användas på nåt sätt. Här fanns kanske inga scoop, men väl användbar information för en utomstående.

Men vi bör nog tänka oss för alla och envar, VAD vi säger och VAR vi är när vi säger det. Särskilt när man har en roll med makt och sitter i maktens korridorer...


2 kommentarer:

  1. Inte klokt. Jag förvånas ständigt över de "offentliga" privata samtalen. Man pratar inte heller med små bokstäver längre...
    Det är så dålig stil, så man kan ifrågasätta kompetensen.
    Bra du tar upp sånt, Marlene!

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: