tisdag 3 mars 2015

Sorglig syn

Varje morgon när jag vaknar kollar jag av min Fitbit för att se hur sömnen varit under natten. Imorse var jag trött och sov ända till 8.20. Jag kände mej lite väck, men inte trodde jag att det var så illa som det tydligen var. Jag brukar ha 10-15 tillfällen då jag är halvvaken, inatt var det lite mer kan man väl säga. Å det märks direkt! Då hade jag däremot inga helvakna tillfällen med toabesök och så...Dessa brukar synas som röda streck. Martin brukar inte ha några streck alls...

Sömnen är otroligt viktig för mej. Det är den faktiskt för alla och särskilt för oss som kämpar med vikten. När jag sovit dåligt blir jag mer sugen och kroppen skriker efter energi som gärna ska intas som godis. Jag vet att jag har problem med sömnen och har en diagnostiserad sömnapné. Min apné går inte att göra något åt eftersom jag varken är överviktig, sover på rygg eller snarkar. Den är förmodligen resultatet av en långvarig utbrändhet som det just nu forskas om. En sk C-PAP hjälper alltså inte mej.

För mej har det däremot hjälpt att få en diagnos och att se mitt sömnmönster med hjälp av Fitbit. Att den går att synka med VV-appen är en stor fördel! Jag ser direkt att vågen går åt fel håll när jag sover dåligt och kan då ta en tupplur utan dåligt samvete. När ni ser diagrammet kanske ni förstår varför det är svårt att sköta ett jobb vissa dagar. Idag hade jag inte gjort någon vidare nytt på tex ett kontor, och ett precisionsarbete hade jag inte alls varit lämplig för. Idag kommer jag mest att ligga på soffan med hunden och skriva ihop ett par texter. Åsså en promenad med hunden förstås. Mer än så orkar jag inte.

Alla behöver sin sömn! Jag hade ingen aning om hur illa det var med min. Det var min husläkare som remitterade mej till sömnlabbet så jag fick sova där en natt uppkopplad till mängder med apparater. Min sömnapné var supertydligt! Å jag trodde jag sov bra, jag var bara lite trött på dagarna... typ alla dagar...  Vissa nätter när jag tycker att jag sovit bra är totala katastrofer, men det känner jag oftast inte förrän framåt lunch eller när jag försökt göra något som kräver tankeverksamhet. Innan jag kände till min sömnapné hade jag väldigt svårt att gå ner i vikt. När jag fick veta och fick ok på att sova middag rasade kilona. Så viktig är sömnen. Sömn ger sug som ger viktökning om man inte har koll.

Jag rekommenderar alltså alla att få koll på sömnen. Mitt "magiska" armband har koll på steg och en
massa annat, men för mej är det sömnen som är viktigast att ha koll på. Att ha koll på stegen är bra, att ha koll på sömnen är livsviktig! Att den går att synka med VV är en himla bra bonus. Så känner du dej lite väck framåt lunch eller aldrig riktigt utvilad kanske det är dax att kolla upp det. Å acceptera inte att din läkare säger att alla är lite trötta då och då, det sa min och jag kunde faktiskt ha dött av min sömnapné.

Skaffa dej koll! Och sov  gott  :-)


2 kommentarer:

  1. Ja, sömnen är verkligen livsviktig. Jag ska ta och testa en sådan där sömnapp för att se hur jag sover. :)

    Önskar dig en suverän dag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  2. Jag har testat tidigare, det var inte så tokigt med min sömn. Men vakna timmar händer någon gång ibland.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: