fredag 13 mars 2015

Dålig dag idag...

Jag har haft några jobbiga dagar med värk, trötthet och varit riktigt frusen. Min sömn har varit ok och solen skiner, så allt borde vara bra - men det är det inte. Problemet med fibromyalgi är att inget är logiskt. Man har ont på konstiga ställen ena dagen och nästa dag är det bra igen. Man sover gott men är aldrig pigg. Det mesta är bara konstigt i kroppen.

De senaste dagarna har jag frusit något enormt. Mina fingrar och tår har varit iskalla och de har inte gått att tina upp ens i badet. Minsta lilla drag eller utomhusvistelse har varit en ren plåga. Nu när solen skiner vill Baileys gärna ligga på trappen och då är ju dörren öppen. Jag drar upp temperaturen inne men fryser ändå som en tok. Mina uppvärmningsbara tofflor används flitig!

Men det är tröttheten som är värst. Inatt var jag bara vaken 10 gånger, mot 20-30, och ändå är jag så trött att ögonen går i kors. Att jag kom iväg och tränade imorse är en bragd! Det tog säkert två timmar bara att fixa frukost, ta på sej kläder och orka åka iväg. Medan jag tränade var jag faktiskt varm, men så fort jag satte mej i bilen så frös jag igen. Hem, duscha och gå med hunden, den hundpromenaden lockade inte ett dugg. Men det var ett måste förstås.

När Martin fick höra hur jag mådde sa han ifrån. Jag hade på agendan att åka och handla, men det sa han åt mej att låta bli. Så nu har jag faktiskt inga måsten kvar att göra, bara en massa borden... som att tömma diskmaskinen, städa av lite och dammsuga. Men det får vara. För att döva samvetet imorse körde jag igång en tvätt och den har jag iaf hängt. Så brukar jag göra. Har man bara tvättat så känns det iaf som man gjort något bra  :-)

Funderar på om jag ska linda in mej i en filt och sätta mej i solen en stund. Det var skönt ute direkt efter träningen, men nu känns det kallt igen. Eller också tar jag med mej pälsbollen och går och lägger mej en stund. Så kanske jag orkar jobba sen. Jag misstänker att det är väderomslagen som ställer till det för mej. Det här med kallt på nätterna och varmare på dagarna funkar lixom inte. Men snart ska det väl vara varmt dygnet runt?

Just idag är jag väldigt tacksam att jag inte har ett jobb att gå till. Jag hade inte varit till någon nytta alls, om jag ens lyckats ta mej dit. Nu blir ingen lidande av att jag sitter här och glor. Gonatt på en stun, jag väljer sängen!


1 kommentar:

  1. Kul att följa din blogg.
    Förstår precis hur du känner. Har också fibro o har mått uruselt en tid (har fått UVI också��).
    Svårt att orka njuta av solen - väljer också sängen.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: