tisdag 17 februari 2015

Så här går man ner i vikt!

Viktminskning handlar som vi alla vet om en enda sak; att förbruka mer kalorier än man stoppar i sej. Jätteenkelt i teorin alltså. Men sen då?

Folk får säga vad de vill, men först och främst handlar det alltså om maten. Man kan inte äta mer än man gör av med. Så det är där man måste ha koll först. De allra flesta påstår att de äter bra och kan inte förstå varför de är tjocka eller varför de inte går ner i vikt. Men skriver man upp sitt intag under ett par dagar så ser man rätt snabbt att man äter betydligt mer än man tror. Undersökningar visar att man äter ungefär 25% mer än man tror, det är rätt mycket. Särskilt om man försöker gå ner i vikt.

Sen spelar det inte så stor roll om man räknar kalorier, PP och allt vad det nu heter. Huvudsaken är ATT man har koll! För att hamna på ett energiunderskott så måste nästan alla räkna på nåt sätt, det är svårt att hålla allt i skallen. För mej är det PP som gäller eftersom Viktväktarnas system sitter i ryggen på mej sedan drygt 15 år tillbaka. Dessutom vet jag att det fungerar. Däremot är jag slarvig med den där kollen och då går det förstås långsammare än det skulle kunna göra.

Jag har ingen karaktär just nu och har inte haft på väldigt länge. Så jag måste helt enkelt avstå från att ha saker jag tycker om hemma. Jag kan tom be Martin laga äcklig mat för att jag inte ska äta så mycket. Men ost, mjukt bröd, juice, glass, bullar och olika charkpålägg köper jag helt enkelt inte hem. Finns de hemma så finns det inte hemma så länge... kan man väl säga.

Efter 15 år som coach i viktminskningsbranschen har man inte bara sett vad som funkar utan även
vad som inte funkar. Jag kan precis varenda bortförklaring som finns, jag lovar!!! Medlemmar som skriver in sej för femtioelfte gång och fortfarande inte vill ha någon genomgång av kostprogrammet för att "de varit med så många gånger tidigare och kan det här". Det är då man har lust att svara (och ibland även gjorde det, med glimten i ögat förstås) "Vad gör du då här om du kan det?"...

Men snack om tjock benstomme, dålig ämnesomsättning, stress och barn som tar tid - det kan jag allt om. När det gäller benstommen så varierar vikten på vårt skelett med några gram hit eller dit, inte flera kilo som många får det att låta som. Det var en av de saker som Martin skyllde på när han vägde 180 kg. Han har världen tunnaste handleder, men det syntes förstås inte förut. Dålig omsättning kan man förstås ha, men då har man en sjukdom och ska kollas upp. De flesta fungerar omsättningen normalt för. Stress är däremot en jäkla stor bov till mycket! Det ska man ha bort ur sitt liv. Men det bestämmer jag oftast själv faktiskt. Vissa människor stressar av vana och även när de har hur mycket tid som helst, då måste man faktiskt se över sin situation och göra något drastiskt. Stress väljer man till stor del själv, hur konstigt det än låter. Barn... här har ni hur mycket hjälp som helst att hämta. Barn kan vara era PT´s, de kan användas som vikter, vara med och fixa maten och en massa annat. Det finns massor med gemensam tid att hämta här, för hela familjen faktiskt! Och det är även ett sätt att lära barnen bra rutiner runt rörelse och mat.

Jag påstår alltså att nästan allt hänger på maten och det vi stoppar i oss. Självklart sitter motion aldrig fel, men ska vi gå ner i vikt så måste vi i första hand ha koll på maten. Att sedan lägga till motion är förstås en bonus och hjälper viktnedgången på traven. När vi bygger muskler förbränner vi dessutom kalorierna mer effektivt, så visst finns det skäl att träna. Men det spelar ingen roll hur mycket du tränar om du äter som en häst, då går du inte ner i vikt ändå. OCH muskler väger INTE mer än fett, fettet tar däremot mer plats. En kvinna kan bygga som mest 3 kg muskler på ett år, så det är inte det som gör att man går upp i vikt när man börjar träna...

Idag är det 121 dagar kvar till midsommar, 4 månader drygt. Realistiskt sätt kan man alltså gå ner minst 5 kg tills dess, det är en klädstorlek. Utan att göra alltför många förändringar i sitt liv, mer än att ha koll på maten. Mitt mål är att ta 4 kg, om det blir till midsommar eller inte det struntar jag i. 4 kg ska bort, sen får vi se om jag fortsätter lite till. Men jag har ingen större övervikt, ingen alls faktiskt - det är bara trivselkilon som ska bort.

Jag utmanar er nu (ni som vill gå ner i vikt alltså) att skaffa er superkoll på maten, utrusta er med tålamod (det här är ingen quickfix eftersom jag vill att det ska bli bestående resultat) och för er övriga hälsas skull ta en promenad varje dag. Sträckan väljer ni själva, jag vill bara att ni ska få luft i lungorna och sol på nosen. Det kan förresten ni som inte vill gå ner i vikt också göra, sol på nosen behöver vi alla oavsett vikt. Så får vi se vad som händer med era kroppar och vikter.

Oftast behövs det ganska små förändringar för att komma på rätt väg och en liten förändring är lättare att hålla fast vid en flera större. Så vad säger ni? Är ni redo att förändra era liv? Är ni redo att må bättre? Ni kommer inte droppa 10 kg på en vecka, men det är inte meningen heller. Jag är ute efter en förändring som går att leva med resten av livet. Något som jag vet fungerar. Jag går hellre ner 5 kg på ett år som jag sedan håller, än ner 10 på några månader och sedan upp 15 igen.

Jag tänker inte börja jobba som viktcoach igen, jag vill bara visa att man med små medel kan komma väldigt långt. Jag vill ert bästa!!! Jag vill också att ni ska få känna känslan av att lyckas, att må bra och bli friskare. Det är nämligen det som är det viktigaste i livet; att må bra!

1 kommentar:

  1. Jag kan inte anta din utmaning, för jag är mitt inne i min egen stora utmaning - att går ner drygt 30 kg. För mig är VIktväktarna det enda självklara faktiskt. Man kan äta av allt, bara man gör det rätt.
    Och när man får en uppgång, får man fundera på vad som gick fel den här veckan. I mitt fall kom jag på att jag slarvat med att dricka.
    Så på't igen! Efter 20 veckor har jag 20 kg kvar - tänk 10 kg ner, trots att jag har svårt med motionen pga funktionshinder! Jag tänker att jag förhoppningsvis kommit i mål nästa år vid den här tiden.
    Grymt faktiskt. :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: