onsdag 24 december 2014

Onepiecetime!

Klockan är inte ens 22 och vår julafton är över. Allt har varit väldigt lugnt, precis som de senaste åren. Lugnt. Skönt. Som det ska vara.

Vi började med frukost kl 10 hos min faster. Där var vi 11 personer som tuggade i oss av gröt och skinkmackor. För första gången på flera år har vi nu två små barn i vår släkt som numera förgyller våra högtider. Klart det är kul med ungar på julafton  :-)

Vi var hemma igen vid 12 och då gick jag och la mej. Jag har haft en dålig dag med ont i benen, trötthet och frusen. Så jag tog med mej hunden under duntäcket och där låg vi nån timme innan det var dax att fixa till sej för nästa anhalt. Tillräckligt för att klara resten av dagen.

Vi fixade det sista, packade ihop allt och åkte hem till mina föräldrar. Där fixades mat, mystes i soffan, pratades och hade allmänt trevligt. Kalle Anka började, Martins föräldrar kom också och snart högg vi in på julmaten. Inget överflöd, men mätta blev vi definitivt. Den obligatoriska skinkan fanns där, men för mej lockar syltan mer. Det är enda gången på året som jag äter det, så det blev två mackor.

Efter maten trillade vi ihop i soffhörnet, smultrontårtan som min mamma alltid bjuder på till jul hade bytts ut till små smultronbakelser. Smultron från Öland med smak av sommaren. Medan vi fikade agerade Senior tomte och delade ut våra julklappar. Jag fick ett presentkort på massage, en bok jag önskat mej, en Ölandsflagga och lite annat smått och gott. Bara bra grejer som är användbara. Till Martin hade jag köpt en onepiece, en rååååsa! Bland annat för att det inte fanns nån annan färg i hans storlek, men också för att den var fin. Tyvärr måste vi lämna tillbaka den eftersom den är för kort, då tog jag ändå en storlek större än det stod i tabellen. Men han var väldigt söt i den!

Vi kom hem vid 21 och jag kröp genast i min onepice och körde igång en film. Jag gillar svenska filmer, så nu sitter vi och kollar på Medicinen med Helena Bergström mfl. Hittills verkar den helt ok. Samtidigt sitter jag med datorn i knät, bloggar, jobbar... som vanligt alltså.

Julafton är över, maten är uppäten, julklapparna är öppnade. Vi har sjunkit ner i tv-soffan med gott i glasen och hunden mellan oss. Nu är det 365 dagar till nästa gång. God fortsättning!


Ps. vi har inte hittat någon sistaminutenresa, så det blir alltså att genomlida nyår hemma... blä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: