fredag 14 november 2014

Ni kan hjälpa till!

Som ni vet så har jag mitt hjärta i Gambia och på tisdag skulle vi åkt dit. Men pga Ebolan så ställdes vår resa in, trots att smittan inte nått dit. Folk är rädda och vågar inte åka till Afrika överhuvudtaget.

Jag blev förstås förkrossad över att inte få åka, men vad jag känner är faktiskt oviktigt. Det som är viktig är att få bukt med ebolan och stoppa smittan, så att turisterna återkommer till hela Afrika. För nu är det kris!

Som jag berättat förut är turister det man lever på i Gambia och när turisterna uteblir, så uteblir också arbetstillfällena och då får man ingen inkomst... ja, ni fattar. Läget börjar bli akut i landet och våra vänner vittnar om stängda hotell och resturanger. Gambia brukar kallas The Smiling Coast, mes ständigt leende och glada människor. Men folk har slutat le... jag kan ärligt säga att jag aldrig sett en gambier som inte är glad... så det gör ont i mej när jag hör att folk tappat hoppet.

Men det finns faktiskt saker vi här i västvärlden kan göra. Flera saker faktiskt och det är väldigt enkelt!

Två killar från Småland har startat ett företag i nötbranschen, Smiling Cashew. Nötterna plockas i Gambia och säljs här i Sverige och när vi köper dem bidrar vi både till att fabrikerna kan hålla öppet genom att fabriksägarna (gambier) får betalt för nötterna. Just nu sysselsätts ungefär 150 personer året runt och det är mycket för ett sånt litet land. Nötterna är både ekologiska och fairtrade och skitgoda!!! Min nya favorit är den med kokos och ingefära  :-)

Så leta efter påsar från Smiling Cashew! De finns på Pressbyrån, Willys, Selectamaskinerna och en massa andra ställen. De finns i olika smaker och är från olika ställen i Västafrika. Köper du en påse så bidrar du alltså till arbetstillfällen runt om i afrika och det är enormt viktigt i nuläget. Självklart kan du hjälpa till genom att sätta in pengar  HÄR, men det är ju inte lika gott...


1 kommentar:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: