lördag 15 november 2014

Första uppdraget blev bästa kvällen!

Jag har varit helt och hållet ledig och lyxsambo (hemmafru) i 5 månader. Det var både skönt, välbehövligt och behagligt. Det var rätt många som sa att jag skulle få tråkigt och inte stå ut i längden, men det är inget jag känt av. Det jag däremot upptäckt är att jag saknar att ha ett projekt tillsammans med Martin. Vi har ju jobbat tillsammans så länge vi känt varandra och nu var det faktiskt lite tråkigt att inte ha ett gemesamt mål eller projekt. Så vårt nätmagasin  Du i Fokus gör att vi återigen får jobba tillsammans och igår var vi på vårt första uppdrag  :-)

Det är många som hjälper oss och vill att vår idé ska fungera. Alexander på Finest är en av dem och just igår bjöd han in till invigning på Vendelas Bistro på Sveavägen 64. Så vi svidade om och drog in till stan på kvällen och vad jag inte visste då var att jag skulle få den roligaste kvällen på länge!

Vendelas har egentligen varit igång sedan i maj, men igår var alltså invigningen med pompa och ståt. Alla kanske inte var där, men väldigt många. I vimlet såg vi Inger Nilsson, Lars-Åke Wilhelmsson (vi passade på att prata om hundar, han har också en borderterrier), Naim och en massa andra. Vi fick den obligatoriska välkomstchampagnen, minglade lite och slog oss sedan ner mitt i lokalen. Man har möblerat med snygga och väldigt bekväma soffor, som man kan sitta lääääänge i och bara mysa. Vi var ungefär 200 personer men det kändes ändå inte trångt på något sätt. Perfekt för en större fest alltså.

Av praktiska skäl serverades vi en buffe, i form av smakprover från menyn. Där fanns fisk med potatismos, syrad rödkål, rödbeta med getost, lammrack, småplock som inlagd vitlök, korvar, skinka, ostar och en massa små chokladbitar och efterätter. Allt var så otroligt gott!!! Utan att skämmas tog vi flera gånger och riktigt njöt av maten. Som dryck fick vi välja på vitt eller rött vin, som vanligt tog jag det vita och Martin det röda. En dag kanske även jag lär mej det där med att dricka rödvin...

Vi satt vid vårt bord och satt mest och spanade på folk och minglet runt oss. Det här skulle vi ju faktiskt skriva om och dokumentera. Så alla detaljer las på minnet och mobilen tog minnesbilder åt oss. Å där! Mitt i vimlet dök ett väldigt kärt och bekant ansikte upp, någon jag inte sett på 10 år!!! Jag blev så glad att jag bara kastade mej genom en grupp människor och ett mycket förvånat ansikte tittade på mej... det ansiktet sprack väldigt snabbt upp i ett stort leende. Min fd arbetskompis Lasse stod framför mej och var faktiskt precis lika glad som jag. Vi jobbade tillsammans på SF för typ 25 år sedan och hade så otroligt roligt tillsammans. Men så flyttade han till Paris, jag fick barn och vi tappade kontakten. Vi krockade i en dörr för 10 år sedan, när mitt liv var ganska kaotiskt och återupptog inte kontakten då tyvärr. Men nu! Nu har vi lovat varandra att ses på en lunch och inte tappa bort varandra igen.

Vi hade alltså en supermysig miljö, god mat och dryck, himla bra musik och bästa sällskapet. Jag kan lugnt säga att detta var den absolut bästa kvällen på väldigt länge!!! När vi skulle gå började vi prata med en man utanför, som visade sej vara ägaren av Vendelas. Så nu är vi dessutom inbjudna till lunch för att i lugn och ro smaka på "vanlig" lunchmat och kunna ta lite bättre bilder. En riktigt trevlig man som vi gärna håller kontakten med. Maten smakar vi mer än gärna! Är den bara hälften så god som det vi fick på invigningen så är den kanon! Å vi var inte ensamma om att gilla både maten och stället, vårt tjuvlyssnande sa oss att alla runt om oss tyckte detsamma. Så nu vet ni var ni ska äta era luncher, ha en mysig middagsdate eller kanske hyra hela stället för en fest.

Vi kommer iaf att komma tillbaka. Vi hade en kanonkväll och det känns verkligen otroligt bra att få göra saker tillsammans igen, som dessutom är till gagn för fler. Vi testar, utvärderar och rekommenderar (om vi gillar det). På så sätt får ni roliga tips och resturangen (eller vad det nu är vi testat) får i bästa fall lite extra besökare. Alla glada och nöjda. Det är bla sånt vårt magasin kommer att innehålla; tips som sätter lite guldkant på vardagen och tillvaron. Ska bli otroligt roligt att erbjuda er detta! Om det ger någon inkomst får vi se... med tiden kanske? Tills dess är det som det är, vi får leva på kärlek  :-)

Medan webbsidan byggs får ni gärna hänga med oss på FB-sidan och på Instagram @duifokus så länge.


2 kommentarer:

  1. Det är så roligt med detta projekt! Jag kan inte annat än att säga att jag är imponerad av Dig! Eller Er!

    Bra jobbat!!

    Kram
    Stoffe

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Låter spännande! :D kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: