söndag 30 november 2014

För alla som dött...

Imorrn börjar december och den första december uppmärksammans World Aids Day i hela världen. Jag har känt till den, men inte riktigt vetat vad man kan eller borde göra... förrän i år. Och det är tack vare Alexander Erwik och Peter Englund som jag blivit lite klokare.

De här nämligen Alexander som öppnat mina ögon och Peter som står bakom uppmärksammandet i Sverige genom att samla en massa artister, hyra in sej på Rival och dra av värsta showen. World Aids Day Galan!

Men uppmärksammandet började redan igår med en himla fin manifestation på Hötorget. Prick klockan 15 var vi med och släppte upp 1000 hjärtformade ballonger till minne av alla dem som förlorats i aids. Sofia Wistam och Peter Englund berättade lite om sjukdomen och hur det ser ut idag i världen. Att spridningen just nu ökar mest bland heterosexeulla hade jag ingen aning om. Visste du det?

Det är Sofia och Peter som är konferencierer på den stora galan i morgonkväll. Då ska bla Shirley Clamp, Peter Jöback och en massa andra artister uppträda och alla intäkter går direkt till Noaks Ark.  Jag tror att det finns biljetter kvar... Annars kan man ladda ner Shirleys låt och på så sätt bidra.

Att stå i havet av människor som är förenade i en tanke och se alla dessa ballonger stiga mot skyn var faktiskt riktigt häftigt. Syftet är ju förstås mindre häftigt... men det känns iaf bra att människor förenas och tillsammans gör något vettigt. Igår var Hötorget fyllt med kärlek och värme! Alla pratade med alla trots att man inte kände varandra. Barn blandades med äldre och alla var där för samma sak.

Igår var det allvar - imorrn blir det fest, men med baktanke... Jag gör vad jag kan för att sprida information om dagen så kan väl ni uppmana folk att använda kondom. Är det en deal? Å jag återkommer förstås med rapport från galan under nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: