tisdag 28 oktober 2014

Godaste jag ätit! Matorgasm...

Jag är lakritsnörd! När barnen vill göra mej glad eller inte vet vad de ska köpa till födelsedagen eller jul, då köper de något med lakrits i. Förra veckan blev jag därför extra glad när tjejerna som arrangerar   Lakritsfestivalen bjöd med mej till ett lakritsmingel.

Syftet med minglet var att Elisabeth Johansson, lakritsdrottningen, skrivit en ny bok, den första om saltlakrits både i matlagning och bakning. Vi skulle både få en smakprovning runt världen och få smaka en del av allt det goda som finns i boken. Å gott var det!!!

Först fick vi en pulled pork med lakritsglace och ungsbakad pumpa, vilken start! Sen fortsatte det med en liten föreläsning och smakprovning om olika lakritssmaker och hur lakritsen används runt om i världen. Medan Elisabeth berättade suktades vi av allt gott som stod framför oss uppdukat på ett gigantiskt bord.

Vi var kanske 15 personer i lokalen, alla hängivna lakritsälskare. När vi fick ta del av efterrättsbordet kan jag säga att vi alla var i himlen. Närmare extas än så kommer man inte när det gäller ätbara saker. Till varje godsak fick vi även tips på vin som passar till. Jag som inte är särskilt förtjust i rött vin fick smaka ett som faktiskt föll mej på läppen, pga av lakritssmaken förstås  :-)

Vi fick smaka två olika skumbollar med olika överdrag och fyllning, den gula (doppad i dulce-leche-choklad) var bland det godaste jag ätit. Men det som slog knockout på mej var saltlakritspajen med vispad grädde. Det var det absolut godaste jag ätit i hela mitt liv. Jag sa till Elisabeth att detta skulle önskas om jag någon gång skulle äta min sista måltid, bättre än så blir det lixom inte. Det var en total matorgasm. Det tog hon som en väldigt fin komplimang och tackade glatt.

Pajen och skumbollarna finns självklart med i boken, samt en mängd andra spännande recept. Några av hennes tidigare recept hittar ni här. Den nya Saltlakritsboken kan du köpa här, men jag har även lyckan att få lotta ut ett par stycken här på bloggen inom kort. Tills vidare får ni hålla till godo med receptet här vid sidan (klicka på bilden, så blir den större) och lova att kalla på mej när pajen är klar  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: