fredag 31 oktober 2014

Årets Rum 2015 - Årets Möbel

För någon vecka sedan var Martin och jag inbjudna av Subito till Årets Rum. Egentligen är det nästa års rum... det som hände när vi var där var att vi fick se nomineringarna till Årets Möbel.

Hela vecka 43 var "Nya Designveckan" med vernisage och olika teman varje kväll. Och allt avslutades på torsdagen med en stor releasefest av det nya magasinet Rum Design. Då var det riktigt party med livemusik och grejer, men då var jag iväg på annat.

Vår kväll handlade alltså om Årets Möbel. Vi fick se de nominerade möblerna och lyssna till två giganter inom design nämligen Eero Kovisto och Christopher Kurpatow. De här herrarna designar både stort och smått och i varierande prisklass. Att då höra dem säga att det är precis lika roligt att designa en matta för en halv miljon som en tvålförpackning för en tia var rätt befriande. De har en passion att rita fina grejer och de måste nödvändigtvis inte vara dyra.

Jag har ingen aning om prisklassen på de möbler som fanns på plats och som var nominerade till de olika kategorierna. Men de var väldigt fina! Där fanns bla en stolar och skåp som var riktigt läckra och dukningar som var väldigt fina.

Moderator under veckan var Stefan Nilsson aka Trendstefan. Han hade sin pälsboll med sej, Ellie, som vi nästan la beslag på. Hon var så otroligt söt!!! Vi fick gott att dricka och gott att äta, snittar som var riktigt riktigt goda! Kanske inte så konstigt att vågen gått lite bananaz...?

Som det ser ut så blir linjerna rakare och renare till nästa år. Avskalat verkar vara grejen när det gäller vårens möbler och att det inte ska vara så krussidulligt. I februari koras alla vinnare. Jag fick flera favoriter och jag tror att det blir svårt för juryn att välja bara en. Men de är proffs och det är inte jag  :-)



1 kommentar:

  1. Var gärna med i mina tävlingar jag har i gång. Du hittar dem här:

    http://lifeofjohanna.se/category/tavlingar.html

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: