söndag 19 oktober 2014

Allt är fel!

Ni som följt mej ett tag och känner mej vet att jag för det mesta är en positivt skit som försöker ta dagen som den kommer och gör det bästa av allt. Men ni vet också att jag har mina dagar... idag är en sån dag. Just idag är jag fet, ful och fel!

Det har varit väldigt mycket de senaste veckorna med event, pressvisningar och pengaångest. Så länge jag har att göra och det är roliga saker brukar allt bara tuffa på. Men så kommer en obokad dag och allt trillar ihop som ett korthus. En dag då jag hinner känna efter och allt kommer ikapp mej.

Fast det började redan i onsdags faktiskt. Då satt den där svarta lilla jävulen på ena axeln och sa högt och tydligt till mej att jag inte är värd något. Att andra inte tycker om mej eller vill ha mitt sällskap. Jag gick ensam på några pressvisningar, men hade sällskap mellan ett par av visningarna och träffade förstås bekanta under dagen. Så fort de pratade med varandra eller sneglade åt mitt håll, kom tankarna... de pratar om mej! Vilket de förstås inte alls gör! Varför skulle de göra det? Så jäkla intressant är jag faktisk inte.

Men dåliga dagar kommer de där destruktiva tankarna och självkänslan trillar ner några pinnhål igen.
Känslan av att vara värdelös... den är sååå otroligt jobbig! Nu vet jag att den känslan numera är ganska tillfällig och inte längre sitter i i flera veckor eller månader. Men det räcker med en enda sån dag för att jag ska gå i backen och börja fundera. Vem är jag? Vad ser andra? Vad kan jag förändra/ förbättra? Trots att jag innerst inne vet att jag duger precis som jag är, att det finns folk som gillar mej och trivs i mitt sällskap. Numera vet jag det, för 15 år sedan var det väldigt annorlunda.

Jag har jobbat stenhårt med mej själv under de senaste 15 åren och kommit långt. Ändå hamnar jag i svackor då och då, någon dag varannan månad sådär... å det är när jag är trött och har haft mycket runt mej. Förstås. Det är ju då jag inte orkar tänka rationellt. Så idag tycker jag lite synd om mej själv, trots att jag borde städa, skriva, springa, jobba och en massa annat. Jag har en halvjobbig vecka framför mej, men sen är det helt rent i almanacka.

Jag vet att jag mår bättre av motion, men jag kommer bara inte igång. Jag vill ha tillgång till mitt löpband igen, men det står ihopfällt i sonens rum nu sedan han flyttade hem igen och går knappt att få ut... ute är det blött och kallt... med bra mat mår jag också bra och maten är bra, så länge jag håller mej hemma... men det har jag ju knappt varit... så just nu visar vågen plus ett halv kilo ena veckan och minus tre hekto nästa... i slutändan blir det en långsam uppgång och det sänker mej totalt. Jag måste få ordning på allt! Jag vet bara inte riktigt hur just nu...

Idag är en dålig dag. Imorrn känns det nog bättre.


5 kommentarer:

  1. Marlene, för mig är du oerhört betydelsefull. Mitt liv skulle vara lite som tomt utan dig <3 kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! Du skulle inte ha nån som skällde på dej menar du :-)

      Radera
  2. Lite mer hemmamat och motion kan göra susen. Naturen är den store läkaren också. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemmamat äter vi så gott som varje dag, men med motionen finns det mer att önska. Vi kom iaf ut idag :-)

      Radera
  3. Inte roligt de dagar man känner så här, tror det är kroppen (hjärnan) som säger: Hallå där nu måste jag få vila! :) Kram ♥

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: