fredag 5 september 2014

Kaffefestival i helgen!

Vad ska du göra i helgen? Gillar du kaffe? Då har jag världens tips till dej; Världens första Kaffefestival går av stapeln!!! Allt körde igång idag med smakprovningar, Latte Art och musik och så fortsätter det hela helgen.

Jag och Annelie var där strax efter lunch och träffade bla Johan & Nyström som är arrangörer av festivalen och VD´n för Oatlys som är huvudsponsor. Festivalen är nämligen mjölkfri, men inte fri från mjölk... va? Vad snackar jag nu om? Jo, det bjuds på havremjölk till kaffet och vet ni? Det är faktiskt godare än med "vanlig" mjölk.

Både Johan & Nyström och Oatlys ligger mej nära om hjärtat. Johan & Nyström är nämligen Botkyrkas egna lilla stolthet eftersom det lilla kafferosteriet ligger i Tullinge. Det tog ett tag innan jag fattade att det inte var bilen det var fel på utan rosteriet som doftade varenda gång jag åkte till mamma och pappa. Kaffedoften ligger nämligen tät på vägen, men jag hade ju ingen aning om att rostade kaffebönor doftade så.

Oatlys lärde jag känna när Junior var liten, men tyvärr lite för sent... Junior hade nämligen komjölksallergi och kunde inte få i sej minsta komjölksprotein utan att bli ruskigt dålig. Enda alternativet då var Icas Solhavre som gav de godaste pannkakorna och de godaste såserna. Oatlys produkter kom igång på 90-talet men de måste ha missat våra butiker, för vi hittade inte mycket alls som kunde ersätta det vi behövde. Så vi löste problemet på egen hand och när Junior vid 8-10-årsålder kunde börja dricka mjölk igen så exploderade marknaden av både havre-, ris-, och sojaprodukter. Nu finns det massor att välja på, men Oatlys har det största sortimentet. Vi är stolta att säga att Oatlys kommer att bidra med något spännande till goodiebagen på Lilla Bloggdagen  :-)

Å nu har de kommit med en iKaffe, en mjölk att ha i kaffet som går att skumma. Å det är den ni kan testa på festivalen. Vi fick först en kall kaffedrink som var både god och svalkande och sen en helt vanlig latte som var mjuk som vaniljsås. Johan & Nyström tar sitt kaffe från de absolut bästa plantagen i världen och dessa är inte bara Fairtrade utan Direct Trade vilket innebär att man tar hänsyn till allt runt kaffebönan och dess tillkomst och även väljer att betala lite mer för den direkt till odlaren just för att garantera kvaliteten. Självklart är den även ekologisk.

Så gillar ni kaffe och har lite tid över i helgen? Då ska ni absolut passa på att besöka Södra Teatern och testa kaffet, lyssna på föreläsningar och bara mingla runt lite. Inträdet är bara 50 kr!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: