onsdag 27 augusti 2014

Jag kan aldrig förstå...

Igår kom röstkorten i brevlådan och redan idag, första möjliga dagen, gjorde vi vår plikt och gick till medborgarkontoret och gav våra röster. Här i Botkyrka har vi fyra val eftersom vi även ska rösta om kommundelning.

Den rättighet vi har att rösta anser jag är en förmån och en plikt. I många länder strider man om sin rätt att vara med och påverka och för inte allt för länge sedan hade vi kvinnor ingen rösträtt. Att då inte ta vara på den är ju skamligt! Så för mej är det en självklarhet att sätta mej in i de frågor som är viktiga för mej, kolla upp vad partierna tycker och även välja ut kandidater som jag vill ska representera mej. Det är inte så svårt och det tar inte särskilt lång tid. Man kan ju alltid göra ett par valbarometrar så får man iaf ett hum och det går ju rätt snabbt.

Nu är jag ju till viss del redan politiskt aktiv och har varit sedan Junior föddes 1995. Det var då jag insåg hur konstiga en del saker var, bla eftersom jag ville vara hemma med mina barn. Å idag, 19 år senare är jag fortfarande intresserad men inte alls lika aktiv, även om jag står på en av listorna till kommunvalet. Men jag har valt att avstå från att göra någon valkampanj, den som vill kan hitta mitt namn och kryssa mitt namn om de vill stödja mej.

Mina hjärtefrågor är barn med särskilda behov och deras rätt att nå sina mål i skolan. Att barn och vuxna ska ha en meningsfull fritid. Att alla människor har lika värde oavsett hur man ser ut, vem man älskar eller vilken gud man tror på. Miljön är viktig, det måste bli enklare att anställa unga och fler bostäder måste byggas. Det var kortversionen  :-)

Vi har en valhemlighet i Sverige och för mej spelar det mindre roll vem ni rösta på så länge ni faktiskt röstar och tar ställning. Jag har ingen aning om ifall det är någon i min bekantskapskrets som röstar på SD och även om jag tycker att det skulle vara konstigt och fel att rösta på dem så kommer jag inte ta avstånd från någon som gör det. Jag kan aldrig förstå det, men det är faktiskt er fulla rätt att lägga er röst där eftersom partiet finns. Jag tycker däremot inte att det är rätt och jag tar helt avstånd från deras åsikter. Samtidigt måste jag ju respektera att folk inte tycker som jag och att man inte alltid kan förstå andra människor. Jag kräver nämligen att bli respekterad för mina åsikter, vem är jag då att ta avstånd från dem som inte tycker som jag? Men som sagt; jag kan och kommer aldrig att förstå den som röstar på ett främlingsfientligt parti.

Det viktiga för mej är att ni faktiskt tar er de där minutrarna och avger er röst. Och att ni inte lägger en blank röst utan faktiskt tar ställning. Vid förra valet var marginalerna väldigt små mellan blocken och i vissa kommuner var det bara 4-5 röster som avgjorde valet. Så DIN RÖST ÄR VIKTIG och kan faktiskt göra skillnad. En blank röst visar iofs ett missnöje, men den gör ingen skillnad vid utdelning av mandat. Den kan däremot underlätta för de främlingsfientliga partierna att ta sej fram och det kanske inte var det som var meningen?

Så jag ber dej! Gör din plikt mot dej själv, dina barn och ditt land. Ta ställning och avge din röst. Det tar inte många minuter och det är inte svårt. Du behöver inte ens ha ditt röstkort med dej, bara visa id. Kom igen nu! Du har 18 dagar på dej. Det hinner och orkar du lätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: