torsdag 17 juli 2014

Jag + teknik = katastrof!

Telefonen kom! Precis som killen på Tele2 hade sagt, så kom den till posten igår och kunde hämtas från kl 16.00. Så vi fixade klart hemma; packade, klippte gräs och gjorde oss färdiga för att åka tillbaka till Öland. Å klockan 16 åkte vi hemifrån och hämtade upp telefonen på vägen.

Jag packade upp den i bilen, bara för att se att allt var rätt. Men man måste ju ha ett simkort för att telefonen ska funka och det hade jag ju inte, eller...? I de medföljande papprena så stod det något om att simkort medföljde, men det är ju lite svårt att montera pilliga saker när man sitter i en bil så allt sånt fick vänta. Min gamla telefon funkar ju iaf hyfsat så jag använde den på vägen så jag kunde fota och hålla kontakten med söner och andra.

Vi ville dessutom spara alla mina grejer på gamla simkortet och föra över dem till det nya, så vi vågade inte aktivera det nya förrän detta var gjort. Så vi tänkte vänta till dagen efter, som idag. Jag hade även beställt ett fint och väldigt personlig fodral till min nya telefon som jag ville ha innan jag använde den för mycket för att skydda den. Hade jag riktigt tur skulle fodralet redan ligga i brevlådan på Öland.

Nerresan gick bra och vid 22.30 parkerade vi utanför huset. Martin gick direkt bort till brevlådan för att kolla och kom snopet tillbaka och sa att det inte fanns någon brevlåda där. Då har mina föräldrar tagit ner den medan de är hemma i Tullinge. Shit! Vad händer med ett brev som inte kan delas ut pga att brevlådan är borta? Jaja, i bästa fall skulle den inte komma förrän idag, bara att vänta och se. Martin satte upp brevlådan tidigt i morse för att vara på den säkra sidan.

När vi packat ur bilen skulle jag skicka sms till sönerna och pappa och säga att vi var framme och att allt gått bra. Då funkade inte min gamla telefon "No service" stod det bara. Va f-n..? Hur jag än startade om den så hände det inget. Så jag skrev på facebook istället (vi har som tur är mobilt bredband) och skickade sms från Martins telefon. Martin tömde för säkerhets skull hela telefonen i icloud ifall den skulle krascha helt. Sen fick vi och la oss.

Telefonen funkade inte i morse heller... men nu var den ju tömd iaf och allt sparat. Så vi tog fram det nya simkortet och läste informationen. Man skulle gå in på Tele2´s Mina Sidor eller ringa Kundtjänst för att aktivera kortet. Det var driftstörningar på Tele2´s hemsida och min telefon gick ju inte att ringa ifrån... så jag använde mej återigen av chatten på FB precis som jag gjorde i måndags när jag fick hjälp att köpa telefonen och det funkade klockrent! Jag fick hjälp inom någon minut. Tjejen på kundtjänst förklarade att det gamla simkortet inaktiveras ungefär 5 timmar efter att man hämtat ut den nya telefonen... ja, men tack! Kunde det stå någonstans eller??? Och att det nya då aktiveras automatiskt... ytterligare en himla bra information kan man väl säga. Men det stämde och allt funkade perfekt när kortet satt i den nya telefonen. Så bra!

Nu var det "bara" att hämta appar och ställa in allt och föra över kontakter mm. Det fick Martin göra, han har ett tålamod utan like. Det har inte jag. Min stegräknare ballade också ur rätt vad det var igår och han trixade lite och hittade snart hur man skulle göra för att få den att funka igen... jag blir galen direkt och kastar den ifrån mej. Vi är lite olika kan man väl säga. Undrar hur han står ut med mej?!

När telefonen hade allt "nödvändigt" som wordfeud, facebook, instagram och framförallt endomondo kunde vi gå ut på dagens första promenad. Jag klippte sönder kanten lite på mitt gamla fodral så kunde jag ha telefonen hyfsat skyddad i det så länge. Vi tog en ganska långsam promenad, testade mobilens kamera och bara njöt av att vara tillbaka. När vi kom hem igen kollade vi brevlådan och där låg mitt nya fodral! Så himla coolt det blev! Ingen annan har ett likadant! Trots att det är personligt så kostar det bara 159 kr istället för de billigaste fodralen man köper ute som kostar 199. Jag gjorde mitt på Smartphoto i måndags och hade det alltså redan idag. Visst är det läckert?

Så nu är alla grejer där de ska vara. Nu har jag två veckor på mej att testa telefonen och tycker jag inte att den håller måttet kan jag skicka tillbaka den helt utan kostnad. Nu tror jag inte att det är några tveksamheter eftersom jag redan nu känner att den sitter som en smäck i handen och har en helt ok kamera, men det är ju bra att veta alternativen. Det enda blir att ha superkoll på fakturan när den väl kommer eftersom vi gjorde en deal som inte är glasklar (allt står dock i chatten om det blir frågetecken). Så vi får väl se om det är något som behöver snackas om när den väl kommer. Men Tele2´s kundtjänst är väldigt bra, så det ska nog gå smidigt det också om något är fel.

Just nu är jag supernöjd! Jag har en fungerande telefon som ser ut att hålla laddningen och en mycket bättre kamera än förut. Kameran startar dessutom direkt, inte efter en halv minut när fototillfället är borta... det är bra! OCH jag har världens finaste fodral till telefonen, med bilder på de finaste jag har. Och med mitt namn om jag skulle glömma det  :-)

Jag är nöjd! Nu kommer det bli många bilder tagna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: