tisdag 18 februari 2014

I badet med Martin Melin...

Jag har tillbringat några timmar både i badet och i sängen tillsammans med Martin Melin... de ni! Fast om sanningen ska fram så är det nog mest hans bok jag tillbringat tiden med... men det var verkligen inte fy skam det heller!

I höstas fick jag hans bok Status12 och lovade att läsa den så fort jag kunde och sedan recensera den. Men hösten var påfrestande och jag kan bara förstå vad jag läser om jag har lugnt runt mej. Nu har jag det och jag plöjer böcker! Status12 låg överst i högen och nu har jag sträckläst den på bara ett par dagar. Den var bra!

Boken handlar om den nyexade polisen Thomas som direkt hamnar i olika moraliska dilemman angående och i sitt arbete. Ska man vara lojal mot sina arbetskamrater till 100%? Eller ska man följa sitt hjärta? Ska man alltid följa lagen som Polis? Eller finns det utrymme att kanske tänja på lagen och se mellan fingrarna när det gäller det värsta buset? Hur mycket berättar man hemma om vad som händer på jobbet? Hur mycket kan familjen belasta honom med när de själva har problem men ser att han är pressad?

Det blir många frågor och det är både spännande och intressant att vända blad och följa fortsättningen. För det är en riktigt bladvändare och man vill inte riktigt lägga boken ifrån sej. Jag fick fylla på med varmvatten mer än en gång och låg och läste alldeles för sent... det är väl ett bra betyg? Man fastnar och vill veta hur det går, samtidigt som man inte vill att boken ska ta slut. Å nu när den är slut så vill jag ha nästa! Så Martin: skriv snabbt!  :-)

För mej som nämndeman i Tingsrätten blir det förstås lite extra intressant när det kommer till rättegång, men jag är intresserad av det mesta inom polis- och rättsväsende. Å andra sidan så behöver man inte vara ett dugg insatt eller intresserad, boken funkar för alla. Så du som inte läst den än borde faktiskt ta och skaffa den! Det är en bra historia, spännande och god underhållning. Det är ju bokrea snart, så vad väntar du på?


4 kommentarer:

  1. Du ser så lycklig ut där på bilden tillsammans med Martin Melin! Ja, vilka bekantskaper du gör, de kommer inte självmant, jag vet, du ger dig ut på en massa kul.
    Lite så jag får göra, finns ingen som drar ut mig, jag får gå ut själv.
    Tack för boktipset! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en pärla, så man kan inte bli annat än glad i hans sällskap :-)

      Radera
  2. Visst är den bra och jag ser också fram emot uppföljaren. Vilka härliga ord du skrivit om boken och jag håller med han är grymt trevlig och har glimten i ögat & hjärtat på rätta stället. Jag bor här i CA men hade tur att jag fick träffa honom på bokmässan förra året. Jag startade en blogg här i Jan, gå gärna in och kolla där, länk från min hemsida. Soliga hälsningar från CA, Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: