lördag 9 februari 2013

Manligt vs kvinnligt?

Vad anser du är manligt eller kvinnligt?
Jag tror att de flesta av oss spontant tänker sej en muskulös man, ganska grov, hård, och lång, kanske händig (typ Börje Salming)och en smal, elegant sval kvinna med höga klackar och målade naglar (typ Drottning Silvia). Spontant alltså och väldigt grovt och ytligt.

Vad är den spontana tanken om en homosexuell man eller kvinna?
Kanske att mannen är finlemmad, renrakad och välklädd medan den lesbiska kvinnan kanske är lite grövre, klär sej mest i byxor och gillar att jobba med händerna. För det är väl ungefär de här bilderna man får av de olika stereotyperna inom de olika personligheterna? Men om man tänker steget längre då?

Nu vill jag starkt poängtera att detta inte är vad jag tycker! Varför jag överhuvudtaget funderar på detta är pga en bekant som hamnade på en herrmiddag som enda öppet homosexuella man där temat för kvällen var manlighet och han var lite fundersam över ämnet kanske man kan säga. När jag fick höra detta började jag fundera på min egen syn på just manlighet som sedan utmynnade i att även fundera på kvinnlighet. Å jag kom fram till att inget av dem egentligen finns och att det faktiskt är ett helt oviktigt ämne.

Det första jag tänkte på som manligt är att vara beskyddande. En man ska beskydda sin kvinna. MEN... en kvinna beskyddar ju sina barn och en lesbiska kvinna skyddar ju självklart sin kvinna precis lika mycket som en homosexuella man beskyddar sin man. Så där föll genast min bild av manlighet  :-)

I själva verket handlar det om personlighet. Vilken personlighet faller vi för och vad är det som tilltalar oss? För mej handlar det just om att vara lite omhändertaget och beskyddad, det är säkert därför jag alltid haft långa män. Å jag vet att de som fallit för mej gärna vill ta hand om någon och tycker det är fint med små tjejer. Hos Martin ser jag respekt, acceptans, tålamod, lugn, ödmjukhet och en massa annat som är viktigt för mej. Är han manlig? Ja, enligt bilden är han ju det - men inte om man ser till hans inre egenskaper som just är den där mjukheten som man kanske inte direkt ser som typiskt manligt. Å andra sidan har ju jag väldigt sällan nagellack och är inte det minsta elegant heller...

Så jag tycker nog att vi kan stoppa det där med manligt och kvinnligt i soptunnan. För det är totalt oviktigt och finns egentligen inte. Vi är människor med olika egenskaper, det räcker faktiskt så  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: