söndag 11 november 2012

Måsten eller borden?

Många säger att de måste göra så mycket, tex "Jag skulle vilja slappa idag, men måste fixa det och det och det". Vem bestämmer det? Jo, jag själv förstås!

Visst finns det saker man MÅSTE göra, som att ta hand om sina barn, äta, ta hand om sin hygien osv. Men det mesta av det som vi kallar måsten är oftast borden... sånt man borde göra. Som att bjuda hem vänner, klippa sej, våttorka golv osv.

Mina borden idag är att ta en lång promenad med Baileys, men eftersom vädret är skit så får det bli en kortare promenad. Han MÅSTE ut, men får nöja sej med 2 km istället för 3,5. Däremot så MÅSTE jag packa en övernattningsväska eftersom jag och Junior ska åka på kryssning med mina föräldrar. Därmed MÅSTE jag även passa ett pendeltåg in till stan.

I övrigt borde jag tvätta och röja sovrummet, men det skiter jag i  :-)

Det jag TÄNKER göra idag är som jag gör nu... tar en lång sovmorgon. Jag har precis lyckats kravla mej in i duschen och sitter fortfarande i morgonrock. Ska väl trilla ner för trappen och ta en lättare frukost också. Sen blir det väl att ta den där promenixen med hunden innan det är dax för lunch. Även lunchen blir en lättare variant eftersom vi ska äta buffé på båten klockan 18.15.

Jag vet mycket väl att den som har mindre barn än vad jag har, har fler måsten. Det är ungar som ska köras och en massa annat. Men fortfarande så är många av våra MÅSTEN sånt som vi skulle kunna göra om till BORDEN. Det är våra egna skallar som ställer till det genom att vi tror att allt måste vara så himla perfekt. Man måste så himla mycket för att duga i andras ögon. Men det är ju inte sant! Man kan inte göra mer än sitt bästa... och man kanske ska sänka kraven på sej själv lite gran. För när vi slappnar av och sänker kraven hinner vi faktiskt mer...

Så du väljer: Måste du? Eller borde du?


2 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Jag har haft lite problem att kommentera på blogspot-bloggar, men nu fungerar det *tydligen*
    Måste finns inte i min värld, förutom det praktiska som har med jobb att göra etc.
    Jag borde gå på bio för att jag vill, men jag måste inte.
    Jag borde ta en promenad för att få frisk luft, men jag måste inte.

    Det viktigaste är att man gör det man tycker om!
    Måste är så oerhört ocharmigt.

    Kram
    Stoffe
    <3

    SvaraRadera
  2. Bra tänk!
    Jag har inga måsten längre. Och jag tror att jag gör det jag borde, om inte annat så piskar jag mig till det, blä.
    I morgon ska jag till Mekonomen, men det är jag själv som beställt tiden.... ;)

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: