fredag 5 augusti 2011

Lyx?

Vad är lyx?
Vid först tanken kanske det är dyra parfymer, långresor och märkeskläder? Men vid närmare eftertanke så kanske det är enklare än så? Rent vatten, 5 veckors semester, ren luft...

För mej är lyx att faktiskt ha ett jobb att var ledig ifrån; att ha betald semester och på den semestern kunna vila ut tillsammans med familjen.

Jag har varit timanställd i nästan hela mitt liv. Betald semester har inte funnits, utan jag har fått spara under året för att ha pengar när jag är ledig. En gång på 80-talet när jag jobbade på Oscars Teatern, en gång på 2000-talet när jag jobbade på Swedfund och nu har jag haft betald semester. Jag är alltså ganska van att spara pengar  :-)

Men en sån enkel grej, som förmodligen de flesta andra inte ens tänker på, är alltså lyx för mej. Att jag dessutom har ett hus här på Öland att åka till och tillbringa min semester i, är ytterligare grädde på moset. Visst har vi varit på häftiga resor, bott på fina hotell osv. Men det är ändå här jag trivs bäst och där jag kan koppla av på riktigt. Att dessutom ha barnen här tillsammans med oss, är helt underbart! Det kanske är sista sommaren de vill vara tillsammans med oss... man vet ju aldrig.

Den här sommaren har varit den bästa på väldigt länge. Vädret har varit fint, vi har fått mycket gjort men ändå haft tid att vila och njuta. Det känns som vi haft ledigt nästan hela sommaren, även om det faktiskt bara är 3 hela veckor. Jag tror att vi kunnat lagra solen och vilan i kroppen så att vi ska klara oss hela vintern.

Jag mår bra just nu, otroligt bra! Å jag hoppas att den känslan kommer att sitta i länge. Bara en sån sak; att verkligen känna att man mår bra! Det är väl lyx om något?

Vad är lyx för dej?

.

2 kommentarer:

  1. Lyx för mig, är att känna att min Pusselbit mår bra.
    Det gör han inte alltid.
    Lyx är att känna att det finns hopp!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. De flesta har många önskningar, den sjuke bara en... klart att det är lyx att känna att den man älskar mår bra! Stor kram till er båda.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: