onsdag 2 mars 2016

Mat när man tränar

När man tränar hårt behöver man tillföra kroppen extra protein för att inte förlora muskelmassa. När man tränar hårt alltså... en långpromenad i rask takt räknas inte som hårt. Iaf inte om man inte har typ femtio kilos övervikt. I det fallet är nästan all träning hård. Men efter en löptur eller hårdare pass på gymmet kan man behöva fylla på depåerna lite.

För några veckor sedan fick jag testa Proteingröt som är en färdig påse som man bara blandar med varmt vatten. Jätteenkelt! Suveränt om man behöver något snabbt före- eller efter träningen, är på språng eller som frukost eller mellanmål.

Proteingröt innehåller hela 22 gr protein, så man håller sej mätt länge! Å den är självklart sockerfri, jag som gillar sött strör över lite stevia eller liknande för att få lite sötare smak. När jag äter min portion vid 9 på morgonen så står jag mej gott och väl fram till lunch. Då äter jag alltså bara gröt, ingen macka eller något annat. Martin testade också och höll med om att mättnadskänslan varade förvånansvärt länge av en så pass liten portion.

Så även om man inte tränar stenhårt kan det vara bra att få i sej lite extra protein för mättnadskänslan. Å vem vill inte ha en enkel och snabb frukost? Bara att värma lite vatten, röra ihop gröten och lägga på lite fräscha bär - så är frukosten klar! Gröten smakar ungefär som havregrynsgröt fast lite slätare i konsistensen. Tillsammans med färska bär blir det riktigt gott!

Hur tänker du kring mat och träning?

2 kommentarer:

  1. Jag har gått i Herbalife's kostskola sedan 3 år tillbaka och har proteinpulver, bars o.s.v. hemma. Viktigt att vara speedad en timme före träning och sen få i sig påfyllning till musklerna inom en halvtimme efter.
    Marknaden är ju fylld av proteinbars och liknande.
    Jag vet inte, jag. Tar mig numera tid till att laga vanligt.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att vanlig mat är alldeles tillräckligt. Men ibland kan det vara bra med små genvägar :-)

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: